Kur’ân Okumanın, Dinlemenin ve Anlamaya Çalışmanın Hasenât Açısından Değeri


BEDİR L.

Tasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi (Online), cilt.11, sa.1, ss.831-859, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Kur’ân-ı Kerim’in orijinal metninin kıraatinin ibadet değeri taşıyıp ta-şımadığı meselesi güncelliğini koruyan kadim bir tartışmadır. Makalenin genelinde daha çok tarama yöntemi kullanılacak, sonuçta ise değerlendirme yapılacak olup Kur’an tilavetinin ve dinlemenin karşılıksız kalmayacağının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu nedenle çalışmada okuma, dinleme ve anlama şeklinde olmak üzere mü‘minin Kur’an’la iştigalinin hasenât açı-sından önemi ele alınmıştır. Birtakım çevrelerce, özellikle hatim okuma gibi eylemlere yöneltilen eleştirilere cevap olması ve konuya açıklık getirilmesi amacıyla çalışmada okuma ve dinleme üzerinde daha fazla durulmuştur. Kur’ân’da, insanın söz ve fiilleri; sevap/günah ekseninde olmak üzere “ha-senât/seyyiât”, “sâlihât/seyyiât”, “hayr/şer”, “tayyibât/habîsât” ve “ma‘rûf/münker” gibi kavramlar eşliğinde temelde iki ana grupta toplan-mıştır. Kur’ân okumanın, bahsi geçen kavram gruplarının ilk kısmına gire-ceğinde bir tereddüt yaşanmaması gerekirken; Kur’ân’ı okumanın bir değe-rinin olmadığını veya önemsiz olduğunu, aslolanın manasını anlamak oldu-ğunu söyleyen kimseler mevcuttur. Kur’ân, manası anlaşılıp hayata akta-rılmak üzere indirildiğinden bu kesimin söylediklerinin bir nebze tutarlılığı olabilir. Ancak Kur’ân aynı zamanda ibadet kitabıdır ki; namazda okuduğu sure veya âyetin anlamını bilen ve bilmeyen her mü‘min için namazda kı-raat farzdır. Namazın, hasenât grubu içerisinde yer alacağı şüphesizdir. Allah Teâlâ her bir haseneye mükâfat vereceğini beyan etmiştir. Hasenâtın geçtiği birçok âyette; iyiliklerin kötülükleri gidereceği de ifade edilmiştir. Ne-tice itibariyle namazın içinde veya dışında olması fark etmeksizin anlamını bilerek veya bilmeyerek ḥasenât/sâlihât/hayr/tayyibât/ma‘rûf niyetiyle Kur’ân okunması durumunda okuyan kimse adına hasenât olacağı gibi, günahlarının affına vesile olması ve mükâfata nail olması umulur.
The issue of whether the recitation of the original text of the Holy Quran has a worship value or not is an ancient debate that still maintains its current status. The article will primarily uses scanning method and an evaluation will be made at the end, with the aim of revealing that recitation and listening to the Quran will not go unrewarded. For this reason, the study addresses the importance of the believer's occupation with the Quran in the forms of reading, listening and understanding in terms of good deeds (ḥasanāt). In order to respond to the criticisms directed by certain circles, especially at actions such as khatm (entirely recitation of the Quran in Ara-bic), and to clarify the issue, more emphasis has been placed on reciting and listening in the study. In the Quran, man's words and actions are basically grouped into two main groups, with concepts such as “ḥasanât/sayyiât”, “ṣāliḥāt/sayyiāt”, “khayr/sharr”, “ṭayyibāt/khabīsāt” and “ma‘rūf/munkar”. While there should be no hesitation that reciting the Quran will fall into the first group of the aforementioned concept groups; there are those who say that reciting the Quran in Arabic (even without understanding) has no value or is unimportant, and that what matters is understanding its meaning. Since the Quran was revealed to be understood and applied to life, there may be some consistency in what this group cla-ims. However, the Quran is also a book of worship; recitation in prayer (ṣalāt) is obligatory for every believer, whether s/he knows the meaning of the chapter or verse s/he recites in prayer or not. There is no doubt that prayer will be included in the group of good deeds (ḥasanāt). Allah Al-mighty has declared that He will reward every good deed. In many verses where the word of ḥasanât is mentioned, it is also stated that good deeds (ḥasanāt) will eliminate evil deeds. As a result, regardless of whether it is inside or outside of prayer, if the Quran is recited with the intention of ḥasanāt/ṣāliḥāt/khayr/ṭayyibāt/ma‘rūf, knowing or not knowing its mea-ning, it will be good deeds for the reciter, and it is hoped that it will be a means for the forgiveness of his/her sins and that s/he will be rewarded.