During the establishment of industrial products design education departments in Turkey with acceptance that resident and transfer academic staff in the institution who come from different institutions and areas play an important role and that with a sense of corporate loyalty transport traditions to the institution where they go, it is considered that change of the human resources of the departments enrich the cultural knowledge of that departments. In addition to this, the culturalized knowledge and the method of sharing this information with the students are very important for initiation-based design education. In this direction, the aim of this study is to determine the structure of the existing human resources of industrial product design departments and the distribution of institutional implicit information through the movements of the academic staff who contribute to the formation, transportation and expansion of this knowledge. For this purpose, first of all the existing human resources and characteristics of industrial product design departments have been determined. In this study, the main data of the survey were obtained from the official web sites of the mentioned departments and by the CoHE Academic Search Engine. Using the findings of the research and social network analysis method transfer cultured knowledge visualized by network graph and distribution of this information was interpreted.
Türkiye’de endüstri ürünleri tasarımı eğitimi veren bölümlerin kuruluş aşamasında farklı kurum vealanlardan gelen, kurumda yerleşik ve transfer öğretim elemanlarının önemli rol oynadığı ve kurumsalaidiyet duygusuyla bağlı oldukları gelenekleri gittikleri kuruma taşıdıkları kabulü ile bölümlerin insankaynağının değişiminin, bölümlerin kültürleşmiş bilgisini zenginleştirdiği düşünülmektedir. Bunun yanındainisiyasyona dayalı tasarım eğitimi için öğretim elemanlarının sahip olduğu kültürleşmiş bilgi ve bu bilgiyiöğrencilerle paylaşma yöntemi büyük önem taşımaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, endüstri ürünleritasarımı bölümlerinin mevcut insan kaynağının yapısını belirleyerek kurumsal örtük bilginin dağılımını, bubilginin oluşmasına, taşınmasına ve genişletilmesine katkı sağlayan öğretim elemanlarının eğitim gördüklerive çalıştıkları kurumlara hareketleri üzerinden incelemektir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle endüstriürünleri tasarımı bölümlerinin mevcut insan kaynağı ve özellikleri belirlenmiştir. Tarama modelindeki buaraştırmada analize esas veriler bahsi geçen bölümlerin resmi internet sitelerinden ve YÖK AkademikArama motoru üzerinden elde edilmiştir. Araştırma bulguları ile sosyal ağ analizi yöntemi kullanılarakkültürleşmiş bilginin transferi ağ grafiğiyle görselleştirilmiş ve bu bilginin dağılımı yorumlanmıştır.