Teknolojinin hızla gelişmesi ve internetin yaygınlaşmasıyla birlikte dijital mecralar, farklı kesimlerden insanları bir araya getirmekle birlikte anne olan kadınların da görünür olmasını mümkün kılmıştır. Annelerin dijital mecralarda görünür olması, annelik kavramının çok boyutlu bir şekilde yeniden tartışılmasını gerektirmektedir. Bu araştırmada ise gözetim, iktidar ve özne kavramları temelinde dijital mecralardan biri olan Instagram’da anneliğin nasıl inşa veya yeniden inşa edildiğini ortaya çıkarmak amaç edinilmiştir. Ayrıca, anneler arasındaki konumlanmaların ve karşı duruşların incelenmesi de önemli bir odak noktası olmuştur. Çalışma kapsamında, annelik deneyim ve pratikleriyle ilgili yoğun paylaşımlarda bulunan on üç annenin Instagram profillerindeki hem yazılı hem de görsel içerikler ve aynı zamanda gözetleyen-gözetlenen ilişkisini de ortaya koymak adına annelerin paylaşımlarının altında yer alan takipçi annelerin yorumlarının içeriği incelenmiştir. Örneklem kapsamındaki annelerin profillerindeki içerikler ve yorumlar söylem analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, bilim ve bilgi içeren, mükemmel annelik ideolojisini besleyen, rekabeti içeren hegemonik anneliğin inşasının varlığını ortaya koymuştur. Bununla beraber edilgen annelik, gelenekçi annelik ve yargılayıcı annelik öznellikleri de tespit edilmiştir. Ayrıca hiyerarşik konumlanmaların, yargılamaların ve rekabetin dayanışmayı bozan bir şekilde, anneler arasında iktidar mücadelelerine ve çatışmalara yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır.
With the rapid development of technology and the widespread use of the internet, digital media have made it possible for women who are mothers to be visible while bringing together people from different segments. The visibility of mothers in digital media requires a multi-dimensional re-discussion of the concept of motherhood. This study aims to reveal how motherhood is constructed or reconstructed on Instagram, one of the digital media, on the basis of the concepts of surveillance, power and subject. In addition, examining the positioning and counter-positions among mothers has also been an important focus. Within the scope of the study, the pages of the Instagram profiles of thirteen mothers who post intensively about their motherhood experiences and practices, both written and visual content, as well as the content of the comments of the follower mothers under the posts of the mothers in order to reveal the observer-observed relationship. The contents and comments in the profiles of the mothers in the sample were analysed by discourse analysis method. The findings revealed the existence of the construction of hegemonic motherhood, which includes science and knowledge, feeds the ideology of perfect motherhood and includes competition. In addition, subjectivities of passive motherhood, traditional motherhood and judgemental motherhood were also identified. It was also concluded that hierarchical positioning, judgements and competition lead to power struggles and conflicts between mothers, disrupting solidarity.