Muhasebe Meslek Mensuplarının Demografik ve Davranışsal Değişkenlerinin Vergileme Sürecindeki Tutumları Üzerine Etkisi


CEYLAN E., ÜNAL A.

Vergi Sorunları Dergisi, cilt.47, sa.425, ss.80-96, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 47 Sayı: 425
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Vergi Sorunları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.80-96
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, Bilecik ilinde faaliyet gösteren muhasebe meslek mensuplarının de- mografik ve davranışsal değişkenlerinin belirlen- mesi ve bu değişkenlerin vergilendirme sürecin- deki tutumları üzerine etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmada davranışsal değişkenleri belirlemek amacıyla açımlayıcı faktör analizi, araştırma hipo- tezlerinin testi için regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Faktör analizi ile davranışsal değiş- kenlere yönelik beş faktör, vergiye karşı tutumla- ra yönelik tek faktör tespit edilmiştir. Bu faktörler sırasıyla; olumlu iletişim, ortak özellik, öfke, etki- lilik, itimat ve vergi uyumu olarak isimlendirilmiş- tir. Araştırma sonucunda meslek mensuplarının sahip olduğu mükellef sayısının artmasının vergi uyumuna olumsuz yönde etkisinin olduğu belir- lenmiştir. Olumlu iletişim ve öfke davranışsal de- ğişkenlerinin ise vergi uyumuna pozitif yönlü etki- sinin olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmayla birlikte muhasebe meslek mensuplarının davranışsal de- ğişkenlerinin vergi uyumuna etkisi ilk defa araştı- rılmıştır ve literatüre sağlayacağı katkı nedeniyle çalışmayı önemli kılmaktadır.
The aim of this study is to identify the demog- raphic and behavioral variables of accounting pro- fessionals operating in the Bilecik province and to investigate their impact on attitudes towards the taxation process. Exploratory factor analysis was used to determine behavioral variables and regression analysis methods to test research hypotheses in the study. As a result of practicing the factor analysis, five factors for behavioral va- riables and a single factor for attitudes towards taxes were determined. These factors have been named respectively, positive communication, common feature, anger, effectiveness, trust and tax compliance. As a result of the research, it has been determined that the increase in the number of taxpayers of accounting professionals has a negative effect on tax compliance. Positive com- munication and anger behavioral variables were found to have a positive effect on tax complian- ce. This study presents a pioneering investigation into the influence of behavioral variables of acco- unting professionals on tax compliance, rendering it significant due to the contribution it makes to the literature.