RELATIONSHIP BETWEEN EMPLOYER BRAND PERCEPTION AND QUALITY OF WORKLIFE IN THE CONTEXT OF GENERATIONS IN HOSPITALITY ENTERPRISES


DURSUN M. T., ERİŞ E. D.

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, vol.8, no.1, pp.160-179, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The ever-changing technology and rising quality of life have brought new brands and business environments together. To keep pace and enable current employees to work in a quality business environment in the future, employers are trying to prepare elements of work (physical working conditions, wages, etc.) so that they can meet the expectations and expectations of future generations. In this study, it is aimed to show whether employer brand perception is related to working quality of life and whether this relationship is perceived differently by generations. The research was carried out in the sample of employees of four and five-star hospitality managements serving in Eskisehir. In the research, a field study from quantitative methods was used and data were collected by questionnaire technique. The obtained data were analysed by means of statistical programs. According to the obtained data, the employees formed by the sample are composed of X and Y generations. Therefore, comparison was made between these two generations. As a result of the regression made, there was a positive relationship between working life quality as the main variable of the employer brand. In summary, it was found that employer brand perception affected working quality of work and there was no differentiation in this effect from generation to generation.
Gün geçtikçe değişen teknoloji ve yükselen yaşam kalitesi beraberinde yenimarkalar ve iş ortamları ortaya çıkarmıştır. Çağa ayak uydurmak ve mevcutçalışanların gelecekte kaliteli bir iş ortamında çalışabilmeleri için işverenler gelecekkuşakların olası istek ve beklentilerini karşılayabilecek şekilde işe ilişkin unsurları(fiziksel çalışma koşulları, ücret vb.) hazırlamaya çalışmaktadırlar. Bu çalışmada,işveren marka algısının çalışma yaşam kalitesi ile ilişkisi ve bu ilişkinin kuşaklartarafından farklı algılanıp algılanmadığını ortaya koymak amaçlanmaktadır.Araştırma Eskişehir ilinde hizmet veren dört ve beş yıldızlı konaklama işletmeçalışanları örnekleminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel yöntemlerden alanaraştırması kullanılmış olup veriler soru formu (anket) tekniği ile toplanmıştır. Eldeedilen veriler istatistiki programlar aracılığıyla analiz edilmiştir. Elde edilen verileregöre örneklemin oluşturduğu çalışanlar X ve Y kuşaklarından oluşmaktadır.Dolayısıyla kuşak karşılaştırılması bu iki kuşak arasında yapılmıştır. Yapılanregresyon sonucunda, işveren markasının ana değişken olarak çalışma yaşamkalitesini arasında pozitif bir ilişki ortaya çıkmıştır. Özetle, işveren marka algısınınçalışma yaşam kalitesini etkilediği ve kuşaklara göre bu etkide bir farklılaşmanınolmadığı ortaya çıkmıştır.