Çağdaş Seramik Sanatında Mavi Beyaz Tabaklar


Creative Commons License

Ağatekin E.

IDIL SANAT VE DIL DERGISI, cilt.7, sa.48, ss.919-930, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 48
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: IDIL SANAT VE DIL DERGISI
  • Derginin Tarandığı İndeksler: RILM Abstracts of Music Literature
  • Sayfa Sayıları: ss.919-930
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanlık tarihi, ekonomik ve ticari temasların katkısıyla gelişen kültürel küreselleşmenin ve sınırların kaldırılması çabalarıyla doludur. Uzun yıllar Doğu ve Batı arasındaki uzaklık, İpek ve Baharat Yolu’yla aşılmış, toplumlar birbirlerini bu yol üzerinden gelen kıymetli eşyaların, icatların yanı sıra taşınan fikirle , dinler ve kültürlerle de tanımış, anlamaya çalışmış ve yakınlaşmıştır. Böylece pek çok teknolojik gelişme, keşif, din ve kültür bu yolla kıtalar arasında yayılmıştır. Bu yolun en simgesel objelerinden biri olan mavi beyazların Çin’den başlayan etkisi yüzyıllar boyunca yaşanan küreselleşmeyle tüm dünyaya yayılmıştır. Mavi beyazlar, kültürel anlamda süren küreselleşmenin halen ayakta kalmayı başaran nadir bir örneği olarak son elli yılda sahip olduğu geleneksel, klasik ve çağdaş ikonografisinin güçlü diliyle çağdaş sanatçılar içincazip bir ifade aracına dönüşmüştür. Bu metin çağdaş seramik sanatında politik ve güncel konuları irdeleyen, temel hak ve özgürlükleri sorgulayan, savaşları, göçleri konu alan, kadın düşmanlığına vurgu yapan, doğal ve sosyo-politik felaketlere dikkat çeken, kaçakçılık, uyuşturucu ticareti, kentleşme, futbol, din ve seks gibi konularda eleştirel tavırlarını, beyaz tabakların üzerine resimsel bir kaygı ve mavi bir dille aktarmayı tercih etmiş sanatçıları, bu sanatçıların kendilerini ifadede kullanmayı tercih ettikleri ya da geliştirdikleri yöntemleri, bu yöntemlerle oluşturdukları dilin seramiğin kelime dağarcığına olan etkisini sunmayı amaçlamaktadır.

World history has witnessed numerous attempts to terminate cultural globalization that emerged due to economic and commercial activities and to remove borders between countries. Silk Road and Spice Route connected the East and the West for centuries carrying valuable goods and inventions to new geographical areas. In addition, this interaction allowed people to get to know about new ideas, reli-gions and cultures, to understand them and to establish closer relationships. In other words, techno-logical developments, discoveries, religions and culture spread to a large geographical area thanks to these roads. Blue Whites, one of the most symbolical objects of these roads, reached all over the world from China as the consequence of the inevitable effect of globalization. As the rare surviving samples of cultural globalization, Blue Whites have been an effective way of selfexpression for artists because of their strong language inspired by their traditional, classical and modern iconography. This paper aims to introduce a group artists who deal with political and actual issues in ceramics art, question basic human rights and freedoms, focus on wars and migrations, emphasize hatred against women, attract people’s attention to natural and socio-political disasters, adopt a critical approach towards social issues such as smuggling, drug trafficking, urbanization, football, religion and sex, and prefer to reflect this approach on white plates through a blue language and a pictorial concern. It also presents the methods they prefer or develop by themselves to express their feelings as well as the effects of this language on the vocabulary of ceramics.