3 Uluslararası Mehmet Başbuğ Sanat Araştırmaları Sempozyumu, Çankırı, Türkiye, 20 Şubat 2021, ss.133-139
Antikalar tarihsel bir döneme, onu üreten kişiye veya kurumun markasına ait özellikleri yansıtan, üretildiği dönemin belli değerlerine sahip ve o dönemin ruhunu barındıran eski objelerdir. Bu objeler arasında antika seramiklerin zamana ve bölgeye göre değişen karakteriyle geçmişin sosyolojisini, kültürünü ve teknik gelişimini anlamamıza kılavuzluk eden yapısı onu, koleksiyoncuların ilgi gösterdikleri antikalar arasında ayrı bir yere koyar. Bugüne hasar almadan ulaşmayı başarmış, koleksiyoncular için çok kıymetli olan bu seramiklerin yanı sıra endüstrileşme sürecinin erken dönemine tarihlenen ve farklı nedenlerle hasar aldıktan sonra yaratıcı ve sanatsal onarımlar görerek günümüze ulaşmış antika seramikler de bugün pek çok koleksiyoncunun rağbet göstermeye başladıkları parçalardandır. Günlük kullanıma ait, yaratıcı ve sanatsal onarımlar görmüş antika seramiklerin hiçbiri bugünün standartlaşmış güzellik anlayışına uygun değildir. Bu parçalar, yaralı, yamalı, çoğu metal pençeli, tel kafeslerle bağlı ve altın dikişlidir. Kırılmış, parçalanmış ve bir şekilde tekrar toplanarak bugüne kadar yaşamayı başarmış olmaları bir mucize gibidir. Aynı zamanda nevi şahsına münhasır, özgün ve eşsiz olan duruşları çarpıcıdır. Bu halleriyle insanların kendi içlerinde duydukları parçalanma, dağılma, eskisi kadar güzel olmama, yaşlanma, devam etmek için tekrar toparlanma, kendini olduğu gibi, hata ve kusurlarıyla kabul etme ve yeniden bir işe yarama gibi duyguların farklı seramik formlarda vücuda gelmiş halleri gibidirler. Bu araştırma, yaratıcı ve sanatsal onarımlar görmüş antika seramik örnekler üzerinden uygulanmış tamir tekniklerini, artık hiç anlamlandıramadığımız az bulunurluk, kıymet ilişkisini ve bugün bir türlü içselleştirilemeyen sürdürülebilirlik çözümlerini sorgulamayı amaçlamaktadır.
Antiques reflect characteristics of a particular historical period as well as individuals or companies that produced them. They also bear the spirit of that period and their values. Antique ceramics are different from other antiques for collectors since they provide guidance for us in terms of the sociology, culture and technical developments of the past with their characteristics changing according to time and region. In addition to those in mint condition, some antique ceramics which somewhat damaged in the early phases of Industrial Revolution but later underwent inventive and artistic repairs attract today’s collectors to a great extent. None of such antique ceramics match today’s standardized principles of beauty because these pieces are injured, patchy and most have metals grips and are tied with lattices and golden stitches. It is a miracle that they have survived until now after they got broken, fragmented but brought together somehow. Their current looks are like reflections of certain human feelings through a ceramic such as fragmented relationships, broken hearts, lost beauty, aging, recovery to continue, accepting yourself as you are despite mistakes and weaknesses and being useful again.This study aims to question repair techniques by analyzing antique ceramics which underwent inventive and artistic repairs. It also questions the relationship between rarity and value, which we fail to make sense of anymore, as well as sustainability solutions, which have not been internalized yet in today’s world.