Malta’ya Kaçırılan Osmanlı Gemisi Bağlamında Osmanlı-Fransız İlişkileri


Creative Commons License

Topal K.

Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, cilt.13, sa.0, ss.265-275, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 0
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.13114/mjh.2023.605
  • Dergi Adı: Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.265-275
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

19 Eylül 1760’ta Osmanlı Donanması’na ait bir amiral gemisi İstanköy Adası’ndan Malta’ya kaçırılmıştır. Olay, İngiltere hükümeti adına korsanlık yapan Constantin Calamate’nin esir olarak tutulan mürettebatı ve kölelerin ortaklaşa hareketiyle gerçekleşmiştir. Sonrasında geminin geri getirilmesi ile ilgili sorumluluk Fransa hükümetine verilmiştir. Fransa’nın İstanbul Elçisi Charles Gravier de Vergennes bu doğrultuda bir seneden uzun bir süre girişimlerde bulunmuş ve Fransa’nın Osmanlı nezdindeki imtiyazlarını kaybetmemek adına her iki devletin çıkarlarını da gözeterek hareket etmiştir. Konu ile ilgili görüşme talepleri Babıali tarafından defaatle reddedilmesine ve bu nedenle kendi hükümeti tarafından eleştirilmesine rağmen meseleyi çözüme kavuşturmak için çalışmaya devam etmiştir. Neticede gemi Fransa tarafından satın alınarak 17 Ocak 1762 tarihinde İstanbul’a getirilmiştir. Bu çalışmanın amacı geminin kaçırıl-masından geri getirilişine kadar olan süreci ve yapılan görüşmeleri, bu olayın Osmanlı-Fransız ilişkilerine yansımalarını Vergennes’in Fransa hükümeti ile yaptığı yazışmalar, Babıali’nin konuyla ilgili verdiği takrirler ve dönemin İngiliz elçisi James Porter’ın raporları ışığında incelemektir.
On September 19, 1760, an admiral ship belonging to the Ottoman navy was abducted from the island of İstanköy and taken to Malta. The incident was the result of a collaborative action between the slaves and captives from the crew of Constantin Calamate who was acting as a privateer on behalf of the British government. France was held responsible for bringing the ship back by Sublime Porte. Charles Gravier de Vergennes, the ambassador of France in İstanbul, made efforts for over a year in this direction. He acted considering the interests of both countries to maintain France’s privileges in the Ottoman Empire. Although his requests for an audience regarding the matter were repeatedly refused and he was criticized by his own government for his approach, Vergennes persisted in his efforts to find a solution for the issue. In the end, the ship was purchased by France and brought to İstanbul on January 17, 1762. The purpose of this study is to analyse the entire process and negotiations from the moment the ship was abducted to the point of its eventual return, the reflections of this event on Ottoman-French relations in the light of the correspondence between Vergennes and the Cour de France, the petitions given by Sublime Porte on the matter, and the reports of James Porter, the ambassador of Britain in İstanbul.