MEHMET EMİN ER ve İLMİ ŞAHSİYETİ, Acar Cafer,Yılmaz Aygün, Editör, İlâhiyât Yayınları, Ankara, ss.147-162, 2021
Mehmet Emin Er, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş
sürecinde yaşayan ve her iki dönemin bakış açısına sahip olan âlimlerden biridir.
Devrin önde gelen ilim adamlarından dersler alarak klasik medrese eğitimini
tamamlamıştır. Ardından, mensubu olduğu ilmî geleneği devam ettirerek çok
sayıda öğrenci yetiştirmiş ve geniş halk kitlelerine yönelik irşat
faaliyetlerinde bulunmuştur. Multi-disipliner bir âlim olan Er, ilim tedrisatının
yanı sıra Fıkhü’l-ekber ve el-‘Akîdetü’n-Nesefiyye’yi şerh etmiş,
akâid, fıkıh, tasavvuf ve gramer gibi pek çok alanda eser telifatı ile de
meşgul olmuştur. Farklı ilim dallarında Arapça kaleme aldığı Hulâsatü’l-merâm
fî ma‘rifeti’l-İslâm, et-Tuhfetü’l-marziyye fi’l-kavâ‘idi’l-fıkhiyye,
et-Tenbîhü’l-fâtın ‘alâfikhi’l-bâtın ve el-Cühdü’l-hasîs fî Istılâhi’l-hadîs
gibi eserlerinin de yer aldığı yirmi risale, Mecmû‘atu’r-resâili’dîniyyefi’l-‘ulûmi’l-muhtelife
adı altında tek bir kitap olarak yayınlanmıştır. Bu risalelerde usûl ve fürua dair
fıkhî bilgi, delilleriyle birlikte paylaşılmıştır. Ayrıca yurtiçi ve
yurtdışında birçok seyahatlerde bulunan Er, dünyanın farklı bölgelerinde
karşılaşmış olduğu kitleler tarafından yöneltilen sorulara verdiği cevaplar ile
temayüz etmiştir. Bu fetvâlar, Türkçe olarak Fetvalar-Akide Kelam ve Fıkhî
Meselelere Dair ve Güncel Meselelere Dair Sorular ve Cevaplar’da
derlenerek okuyucunun istifadesine sunulmuştur. Mezheplerin görüşlerini dile
getirirken halka yönelik bu fetvalarda dayandığı delilleri çoğunlukla
zikretmemiş, isabetli olan görüşü ifade etmekle yetinmiştir. Kendisi amelî
olarak Hanefî mezhebine bağlı olmakla beraber, verdiği fetvalarda diğer üç
mezhebe olan vukûfiyeti de dikkat çekmiştir. Eserlerinde Hanefî fukahasının
görüşlerini merkeze almanın yanı sıra, yetişmiş olduğu ilmî gelenek ve sufi
meşrep bir şahsiyet olması hasebiyle diğer mezheplere de ihtiyaten riayet
edilmesi gerektiğini telkin etmiştir. Bu çalışmada Mehmet Emin Er’in eserlerinde
geçen çeşitli konulardaki fetvaları ve bu bağlamda fıkıhçılığı ele alınacaktır.
Mehmet Emin Er is one of the scholars who lived
in the transition period from the Ottoman to the Republic and who had the
perspective of both periods. He completed his classical madrasah education by
taking lessons from the leading scholars of that period. Then, he continued the
scientific tradition of which he was a member, raised many students and carried
out educational activities that was aimed at large masses of people. Er, who
was a multi-disciplinary scholar, wrote a commentary for Fıkhu’l-ekber
and el-‘Akidetu’n-Nesefiyye in addition to his science education. He
also wrote a lot of books in many fields such as aqaid, fiqh, sufism and Arabic
grammar. His twenty books including Hulasatu’l-meram fi ma‘rifeti’l-İslam,
et-Tuhfetu’l-marziyye fi’l-kava‘idi’l-fikhiyye, et-Tenbihu’l-fatin
‘ala fikhi’l-batın and el-Cuhdu’l-hasis fi’stilahi’l-hadis were
compiled in a single book named Mecmu‘atu’r-resaili’diniyye fi’l-‘ulumi’l-muhtelife.
Fiqh information and fatwas about the method and furu’ in these treatises were
shared with their evidences. Additionally, Er, who traveled in Turkey and
abroad, came to the fore with the fatwas he gave to the different questions he
encountered. These fatwas were compiled in the books of Fetvalar-Akide Kelam
ve Fikhi Meselelere Dair and Guncel Meselelere Dair Sorular ve Cevaplar
and presented to the readers. While expressing the views of the sects, he
mostly did not mention the evidences on which he relied in these fatwas aimed
at the people. On the contrary, he was contented with expressing only the
correct view. Although he was legally bound to the Hanafi madhhab, his fatwas
given in three other madhhabs also draw attention. In addition to focusing the
views of Hanafi fuqaha in his works, he also suggested that other sects should
be observed with caution, as he was a scholarly tradition and Sufi legitimate
personality. In this study, the fatwas of Mehmet Emin Er on various subjects
and Islamic jurisprudence of him in this context will be discussed.