Detay Yayıncılık, Ankara, 2020
Startups that grow rapidly and operate on a national or international scale in a short time become successful businesses that radically change the way of doing business in many sectors. One of the most important factors required for startups to be successful is to access the financing source they need at the right time. Especially the lack or limited borrowing capacity of early-stage startups directs such initiatives to first receive investment from angel investors or venture capital companies through capital increase, contrary to the financing hierarchy theory. This situation reveals the need for startups to determine their company values correctly. Due to some reasons specific to startups, traditional valuation methods are particularly impractical in the valuation of early-stage startups, and determining more useful alternative valuation methods is of great importance for the parties in the entrepreneurial ecosystem. After discussing the financing methods and investment stages of startups in our book, five different methods determined as traditional valuation methods and alternative valuation methods were applied to three early-stage startups that have received investment or are in the process of receiving investment in different sectors. Each of the company values obtained using traditional and alternative valuation methods were compared with the agreed company values used by the investor and entrepreneur in the investment. It was concluded that the company values obtained with the five different methods determined as alternative valuation methods in the study provided more accurate results than the company values obtained with traditional methods and could be used in the valuation of early-stage startups. While the book addresses the increasing importance of startups in terms of national economies, it also aims to contribute to the entrepreneurship ecosystem by providing accurate information that investors, entrepreneurs, mentors and other parties in the ecosystem can use in the financing and valuation of startups.
Kısa süre içerisinde hızla büyüyerek ulusal veya uluslararası ölçekte faaliyet gösteren startuplar, birçok sektörde iş yapış biçimlerini kökten değiştiren başarılı işletmeler haline gelmektedirler. Startupların başarılı olabilmeleri için gerekli olan en önemli faktörlerden bir tanesi ise ihtiyaç duydukları finansman kaynağına doğru zamanda erişim sağlayabilmeleridir. Özellikle erken aşama startupların borçlanma kapasitelerinin olmaması veya kısıtlı olması bu tür girişimleri finansman hiyerarşisi kuramının aksine ilk olarak sermaye artırma yoluyla melek yatırımcı veya risk sermayesi şirketlerinden yatırım almaya yönlendirmektedir. Bu durum ise startupların şirket değerlerinin doğru bir biçimde belirlenmesi gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Startuplara özgü bazı nedenlerden dolayı geleneksel değerleme yöntemlerinin özellikle erken aşama startupların değerlemesinde kullanışsız olması sebebi ile daha kullanışlı olan alternatif değerleme yöntemlerinin belirlenmesi girişimcilik ekosisteminde yer alan taraflar açısından büyük önem taşımaktadır. Kitabımızda startupların finansman yöntemleri ve yatırım aşamaları ele alındıktan sonra geleneksel değerleme yöntemleri ve alternatif değerleme yöntemleri olarak belirlenen beş farklı yöntem, farklı sektörlerde yer alan yatırım almış veya yatırım alma sürecinde olan üç erken aşama startup üzerinde uygulama çalışması yapılmıştır. Geleneksel ve alternatif değerleme yöntemleri kullanılarak elde edilen şirket değerlerinin her biri yatırımcı ve girişimcinin yatırımda kullandıkları uzlaşılan şirket değerleri ile karşılaştırılmıştır. Çalışmada alternatif değerleme yöntemleri olarak belirlenen beş farklı yöntem ile elde edilen şirket değerlerinin geleneksel yöntemlerle elde edilen şirket değerlerinden daha doğru sonuçlar verdiği ve erken aşama startupların değerlemesinde kullanılabilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kitap ülke ekonomileri açısından startupların artan önemini ele alırken aynı zamanda da yatırımcılar, girişimciler, mentorlar ve ekosistemde yer alan diğer tarafların startupların finansmanında ve değerlemesinde kullanabilecekleri doğru bilgileri ortaya koyarak girişimcilik ekosistemine katkı sağlamayı amaçlamaktadır.