Purpose – The health sector is one of the sectors where ethical principles and rules are most needed.
This study was carried out to determine how and in what way business ethics practices influence
organizational performance in hospitals.
Design/methodology/approach – In this study, business ethics; The ethical attitudes of the managers,
the ethical attitudes of the employees and the ethical attitudes of the institutions were handled in three
dimensions and field research was conducted. The data is obtained from 387 doctors, nurses and other
health personnel working in private hospitals in Istanbul through questionnaires.
Findings – Six hypotheses were tested in the study. Four of these hypotheses were accepted and two
were rejected. According to the results of the multiple regression analysis, it is determined that the
ethical attitudes of the managers and the moral ethical of the institution from the dimensions of
business ethics have a positive and significant influence on the organizational performance. On the
other hand, it has been determined that the ethical attitudes dimension of business ethics has a positive
but non-significant influence on organizational performance.
Discussion – It has been determined that the business ethics dimension that influences organizational
performance the most is corporate ethical responsibilities. It can be said that non-discrimination
among employees and showing sufficient sensitivity to the rights of employees and patients will
positively increase profitability, growth and market share, which are indicators of organizational
performance.
Amaç – Sağlık sektörü, ahlaki ilke ve kurallara en çok ihtiyaç duyulan sektörlerden biridir. Bu çalışma,
hastanelerde iş ahlakı uygulamalarının örgütsel performansı nasıl ve ne yönde etkilediğini belirlemek
amacıyla yapılmıştır.
Yöntem – Bu çalışmada iş ahlakı; yöneticilerin ahlaki tutumları, çalışanların ahlaki tutumları ve
hastanelerin ahlaki tutumları olmak üzere üç boyutta ele alınmış ve saha araştırması yapılmıştır.
Veriler İstanbul’da özel hastanelerde çalışan doktor, hemşire ve diğer sağlık personellerinden 387
kişiden anket yoluyla elde edilmiştir.
Bulgular – Araştırmada altı hipotez test edilmiştir. Bu hipotezlerden dördü kabul edilmiş ikisi
reddedilmiştir. Çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre, iş ahlakı boyutlarından yöneticilerin ahlaki
tutumlarının ve kurumun ahlaki tutumlarının örgütsel performans üzerinde pozitif ve anlamlı bir
etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Buna karşın iş ahlakının çalışanların ahlaki tutumları boyutunun
örgütsel performans üzerinde pozitif ama anlamlı olmayan etkiye sahip olduğu saptanmıştır.
Tartışma – Örgütsel performansı en çok etkileyen iş ahlakı boyutunun kurumsal ahlaki sorumluluklar
olduğu tespit edilmiştir. Çalışanlar arasında ayrımcılık yapılmaması ve çalışanların ve hastaların
hakları konusunda yeterli hassasiyetin gösterilmesi örgütsel performansın göstergelerinden olan
karlılığı, büyümeyi ve pazar payını olumlu yönde artıracağı söylenebilir.