The tolerance of machine parts working together is of great importance in terms of both functionality and cost.Especially, determining narrow tolerance ranges for machine parts produced by machining causes high costincreases. For this reason, it is desired to be able to assemble machine parts that will work with each other and tobe produced with the widest possible tolerance range. In this study, an assembly system formed by combiningstandard machine elements on a shaft is analyzed. The manufacturers produce standard machine elements withina certain tolerance value range. In this direction, tolerances for a shaft were performed based on the tolerances ofstandard machine elements. This merging process started with the worst-case scenario and continued with MonteCarlo simulation to extend the tolerance range. As a result of the analysis, the tolerance value of ± 0.015 mmobtained in the worst-case scenario was expanded up to ± 0.27 mm with Monte Carlo simulation. In this way, it ispossible to use a much wider tolerance range in the same mounting system and at the same time gain a benefit incost.
Birbiri ile beraber çalışan makine parçalarına tolerans verilmesi gerek fonksiyonellik gerekse maliyet açısındanbüyük önem taşımaktadır. Özellikle talaşlı imalat ile üretilen makine parçaların için dar tolerans aralıklarınınbelirlenmesi yüksek maliyet artışlarına neden olmaktadır. Bu nedenle birbiri ile çalışacak makine parçalarınınmontajının yapılabilmesi ve mümkün olan en geniş tolerans aralığı ile üretilebilmesi istenmektedir. Bu çalışmada,bir mil üzerine standart makine elemanlarının birleştirilmesi ile oluşan bir montaj sistemi analiz edilmiştir. Standartmakine elemanları üreticiler tarafından belirli bir tolerans değeri aralığında üretilmektedir. Bu doğrultuda, standartmakine elemanlarının toleransları temel alınarak bir mil için toleranslandırma işlemi gerçekleştirilmiştir. Bubirleştirme işleme en kötü durum senaryosu ile başlanmış ve tolerans aralığının genişletilmesi için Monte Carlosimülasyonu ile devam edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda en kötü durum senaryosunda elde edilen ± 0,015mm tolerans değeri Monte Carlo simülasyonu ile ± 0,27 mm değerine kadar genişletilmiştir. Böylelikle aynımontaj sisteminde çok daha geniş bir tolerans aralığının kullanılmasına ve aynı zamanda maliyetin azaltılması sağlanmıştır.