Teori ve Uygulamada Sosyal Bilimler 3, Prof. Dr. Ateş BAYAZIT Doç. Dr. Fadime DİLBER, Editör, Duvar Yayınları, İzmir, ss.421-432, 2024
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de
devlet okullarında okutulan ders kitaplarında Kerbela Vakasının nasıl
verildiğini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de İslam Tarihinin
işlendiği ders kitapları incelenmiştir. Çalışmada, ortaokul 6. sınıf sosyal
bilgiler, lise 9. sınıf tarih ve Anadolu İmam Hatip lisesi İslam Tarihi (12.
sınıf) ders kitapları incelenmiştir. Çalışmaya dahil edilen kitaplardan veriler
içerik analizi ile elde edilmiştir. 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında
İslam tarihinin işlendiği konuda Dört Halife Dönemi ve Emevî Devleti ele
alınmış, Kerbela Vakasına değinilmemiştir. Lise 9. sınıf Tarih kitabında Hz.
Hüseyin’in hakkı olan halifeliğe Yezid’in devam etmesine halkın ve Hz.
Hüseyin’in tepki gösterdiğini ve Hz. Hüseyin’in Yezid'in halifeliğini kabul
etmemesi üzerine Kerbela’da ailesi ve akrabalarıyla birlikte şehit edildiği yazılmıştır.
Bu acı olayın Müslümanları çok üzdüğünü ve Yezid ile Emevî hanedanlığına karşı
toplumda bir tepki oluştuğu ifade edilmiştir. Bu olayın Müslümanlar arasında
ayrılıkların kemikleşmesine ve günümüze kadar gelmesine yol açtığı dile
getirilmiştir. Kitapta vurgulan diğer önemli bir husus ise Kerbela Vakasının
Emevî Devletinin yıkılmasında etkili olduğudur. Anadolu İmam Hatip lisesi İslam
Tarihi ders kitabında Kerbela Vakasına daha geniş yer verilmiştir. Kitapta,
Lise 9. sınıf Tarih kitabında sunulan bakış açısına paralel bir bakış açısıyla
konu detaylandırılmıştır. Ayrıca vakanın Emevîleri Müslümanların gözünden
düşürdüğü gibi devlete karşı gerçekleşen her türlü isyanda propaganda malzemesi
olarak kullanılmasına neden olduğu görüşüne yer verilmiştir. Kitapta, Kerbela
Vakasından sonra oluşan huzursuz ortamda meydana gelen birçok kanlı olaya da
yer verilmiştir.
The aim of
this study is to examine how the Karbala Event is handled in the textbooks
currently taught in public schools in Turkey. For this purpose, the textbooks
in which Islamic History is taught in Turkey were analyzed. In the study,
middle school 6th grade Social Studies, high school 9th grade History and high
school 12th grade Islamic History textbooks were analyzed. Data from the books
included in the study were obtained through content analysis. In the 6th grade
Social Studies textbook, the Four Caliph Period and Umayyad State were
discussed within the subject of Islamic history, and the Karbala Incident was
not mentioned. In the 9th grade high school history book, it was written that
the people and Imam Huseyn opposed to Yazid's continuation of the caliphate,
which was the right of Imam Huseyn, and that Imam Husayn was martyred in
Karbala with his family and relatives after he refused to accept Yazid's
caliphate. It is stated that this bitter event made Muslims very sad and created
a public outrage against Yazid and the Umayyad dynasty. It is stated that this
event led to the ossification of divisions among Muslims which have continued
to this day. Another important point emphasized in the book is that the Karbala
Event was effective in the collapse of the Umayyad State. In the High School
12th grade Islamic History textbook, the Karbala Incident is also covered
extensively. In the book, the subject is handled from a point of view parallel
to the point of view presented in the High School 9th grade History book. In
addition, it is argued that the event not only discredited the Umayyads in the
eyes of Muslims but also led to the use of it as a propaganda material in all
kinds of rebellions against the state. The book also includes many bloody events
that took place in the restless environment that emerged after the Karbala Event.