SANAT PAZARLAMASINDA SANATÇI, ESER VE PAZAR İLİŞKİSİ


SAYGIN E. P., Şahin Kubat Z.

Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sa.32, ss.284-299, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Pazarlama kavramı özüitibariyle sanatçıların çekindikleri bir kelime olmuştur. Uzun yıllar pazarlamayı satışla özdeşleştiren yaygın anlayışın bunda etkili olduğu söylenebilir.Oysa içsel bir dönüşümün sunuşu olan bu estetik ürünler, pazarlamanın iletişim diliyle daha geniş kitlelere ulaşabilmektedir. Bu noktada özellikle sanatçıların, pazarlama ile ilgili algıları önemlidir. Eserlesanatseverin arasında bir nevi köprü kurarak doğru eşleşmeyi sağlayan pazarlama pek çok yönden sanatçıya, esere ve sanata destek olabilmektedir. Sanat pazarına yönelik yapılacak çalışmalarda özellikle pazarlama karması elemanları (4P), yol haritası niteliği taşımaktadır. Bu çalışmada, sanatçıların sanat pazarlaması ile ilgili düşünceleri, pazarlama karması elemanları bağlamında hazırlanmış sorular üzerinden tematik olarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Durum çalışması yapılan araştırmada akademisyen ressamlarla görüşülmüştür. Araştırma sonucunda „Sanatçı Vizyonu‟, „Motivasyon‟, „Eser Türü‟, „Maddi Kaygı‟, „Yüksek Fiyat‟, „Yatırım‟, „Sanatçı Tutumu‟, „Doğru Aracı‟, „Pazara Uygunluk‟, „Planlı Tanıtım‟ ve„Şans‟ olmak üzere 11temayaulaşılmıştır. Bu temaların pazarlama karması bileşenleri ile örtüştüğü görülmüştür.
The concept of marketing has been a word that artists approach with hesitation due to its content. It can be said that the common understanding that has associated marketing with sales for many years has been effective in this. However, these aesthetic products, which are the presentation of an internal transformation, can reach wider masses through marketing communication. At this point, the perceptions of artists about marketing are important. Marketing, which provides the right match by establishing a kind of bridge between the work and the art lover, can support the artist, work and art in many ways. Especially the marketing mix elements (4Ps) are a roadmap in the studies to be carried out for the art market. In this study, the thoughts of artists about art marketing were tried to be put forward thematically through questions prepared in the context of marketing mix elements. In the case study, academician artists were interviewed. As a result of the research (11 pieces), the themes of „Artist's Vision‟, „Motivation‟, „Type of Artwork‟, „Financial Anxiety‟, „High Price‟, „Investment‟, „Artist Attitude‟, „Right Tool‟, „Suitability for the Market‟, „Planned Promotion‟, and „Luck‟ were reached. It has been observed that these themes overlap with the marketing mix components.