Reşat Nuri Güntekin’in Yeşil Gece adlı romanı Türkiye’deki Cumhuriyetideolojisinin tezli metinlerinden biri kabul edilmiş, yeşil sembolizmi altındaİslam dininin suiistimali ithamına dayanarak medrese mensupları tarafındantoplumun karanlığa sürüklendiğini iddia etmiş bir metindir. Roman, Yunanişgalinin farklı bir cephesini de ele almıştır. Buna göre, Anadolu’yu işgalekalkışan Yunan komutanların en büyük destekçisi ve işbirlikçisi medresemensubu softalardır. Vatanı, Yunan’dan kurtaracak olanlar ise, aklın,bilimin ve fennin savunuculuğunu yapan aydınlardır. Tahrif edilmiş İslam’ıkendi çıkarları için kullanan medrese mensuplarının Yunan›la işbirliğiyaparak ihanet içerisinde olmaları ve bu ihaneti ortadan kaldırmak içinmodern dünyanın takipçisi öğretmenlerin verdiği mücadele Yeşil Geceromanının görünen yüzüdür. Bu çalışma, romanın satır aralarındakiişaretleri takip ederek kendi söylediklerini inkar eden bir metin olduğunu dilegetirmektedir. Yeşil Gece’de mücadelenin Yunan’a karşı değil İslam’a karşıverildiği, bu sebepten de romanın millî bir cephesinin olmadığı bu çalışmanıntemel iddialarındandır. Cumhuriyet sonrasında Türkiye’de yeni bir nesilyetiştirmek ve devlet kurmak isteyenlerin devrim taraftarlarının Yunan işgalisonrasında kasabaların yerle bir edilmesine sevinçle yaklaştıkları romandagörülmektedir. Çünkü yıkımla birlikte boşalan arazilere modern binalarve kurumlar tesis etmek kolaylaşacaktır. Bu durum medreselilerin ihanetiçerisinde olduğunu anlatmak kadar tehlikelidir. Bu çalışma, günümüzdeeğitim kurumları vasıtasıyla okutulan ve modern Türkiye’nin neye rağmenkurulduğunu gösterdiği iddia edilen bir metnin tahliline dayanmaktadır.Cumhuriyet sonrası Türk romanının kurucusu kabul edilen bu metinlerinmillî bir edebiyatın temsilcisi olup olamayacağı sorgulanmaktadır.
The Yeşil Gece was accepted as one of the thesis texts of the ideology of the Republic. Under the green symbolism, this novel claims that society is being dragged into darkness by members of madrasah based on the abuse of the Islamic religion. Yeşil Gece also covered a different aspect of the Greek occupation. Accordingly, the greatest supporter and collaborator of the Greek commanders were madrasah students and teachers. The intellectuals who advocate mind and science will save the homeland from the Greek occupation. Yeşil Gece has two sides that appear. First, members of the madrasah who use falsified Islam for their own interests cooperate with Greece. And they betray. The second is the struggle of teachers who follow the modern world to eliminate this betrayal. This article states that the novel denies its own claims. It is claimed that the struggle described in the Yeşil Gece is not against Greece, but against Islam, and therefore there is no national side of the novel. Those who wanted to raise a new generation and supporters of the revolution were happy to see the destruction left in the town after the Greek occupation. Because they will be able to build modern buildings and institutions on empty lands. This situation is as dangerous as telling the madrasah who are betrayed. Many students read this novel. Teachers see the establishment of modern Turkey in this novel. This study analyzes Yeşil Gece in this respect. Are these texts considered to be the founder of the Turkish novel after the Republic, the representative of national Turkish literature?