Arada Bir Sanatçı: Robert Rauschenberg ve Serigrafi Resimleri


Creative Commons License

Dönmez İ.

Sanat ve İnsan Dergisi, vol.5, no.2, pp.568-577, 2021 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 5 Issue: 2
  • Publication Date: 2021
  • Journal Name: Sanat ve İnsan Dergisi
  • Journal Indexes: Index Copernicus, Root Indexing
  • Page Numbers: pp.568-577
  • Bilecik Şeyh Edebali University Affiliated: Yes

Abstract

Avrupa Modern Sanatının merkezi İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Amerikaya kaymış ve buradaki varlık

mücadelesinde bir süre daha Modernizmin biçimci kuramlarına tutunmuştur. Ancak 1950"li yıllarla birlikte Robert

Rauschenberg gibi Yeni Dadacı olarak anılan sanatçılar, Avrupa Modernizminin temel ülküsü olan sanat ile hayatı

birleştirmek düşüncesini Dada"dan miras aldıkları yöntemler ile yeniden gündeme getirmişlerdir. Sanatçının

benimsediği bu yenilikçi sanat düşüncesi onu dönemin yaygın sanat anlayışı olan Soyut Dışavurumculuk ile sonrasında

ortaya çıkan Pop Sanat arasında bir yere konumlandırmıştır. Heykel, resim, baskı resim ve performans sanatı ile

ilgilenen Rauschenberg eserlerinde kendi yaşadığı zamanın kitle kültüründen, gündelik olaylarından en çok etkilenen

sanatçılardan biri olmuştur. Araştırmada Rauschenberg"in heykel ile resmi birleştirdiği kombine resimlerinden

başlayarak, özellikle düz bir yüzey arayışı içinde baskı resim ile tuval resmini birleştirdiği serigrafi resimleri döneminin

sanat anlayışı içinde incelenmiştir. Bu araştırmada literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Sanatçının özellikle Pop

Sanat anlayışına bir geçiş teşkil ettiği düşünülen serigrafi resimlerinin plastik .rüntüsüne ve görsel kodlarına

odaklanılmıştır. Rauschenberg"in serigrafi resimlerinin Soyut Dışavurumculuk ile Pop Sanat arasında .zgün, zamanına

.zgü bir resimsel anlayışın ürünü olduğu sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Yeni Dadacılık, Kombine Resim, Serigrafi.