Sanat ve İnsan Dergisi, vol.5, no.2, pp.568-577, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Avrupa Modern Sanatının merkezi İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Amerikaya kaymış ve buradaki varlık
mücadelesinde bir süre daha Modernizmin biçimci kuramlarına tutunmuştur. Ancak 1950"li yıllarla birlikte Robert
Rauschenberg gibi Yeni Dadacı olarak anılan sanatçılar, Avrupa Modernizminin temel ülküsü olan sanat ile hayatı
birleştirmek düşüncesini Dada"dan miras aldıkları yöntemler ile yeniden gündeme getirmişlerdir. Sanatçının
benimsediği bu yenilikçi sanat düşüncesi onu dönemin yaygın sanat anlayışı olan Soyut Dışavurumculuk ile sonrasında
ortaya çıkan Pop Sanat arasında bir yere konumlandırmıştır. Heykel, resim, baskı resim ve performans sanatı ile
ilgilenen Rauschenberg eserlerinde kendi yaşadığı zamanın kitle kültüründen, gündelik olaylarından en çok etkilenen
sanatçılardan biri olmuştur. Araştırmada Rauschenberg"in heykel ile resmi birleştirdiği kombine resimlerinden
başlayarak, özellikle düz bir yüzey arayışı içinde baskı resim ile tuval resmini birleştirdiği serigrafi resimleri döneminin
sanat anlayışı içinde incelenmiştir. Bu araştırmada literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Sanatçının özellikle Pop
Sanat anlayışına bir geçiş teşkil ettiği düşünülen serigrafi resimlerinin plastik .rüntüsüne ve görsel kodlarına
odaklanılmıştır. Rauschenberg"in serigrafi resimlerinin Soyut Dışavurumculuk ile Pop Sanat arasında .zgün, zamanına
.zgü bir resimsel anlayışın ürünü olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yeni Dadacılık, Kombine Resim, Serigrafi.