Dijital Çağda Türk Grafik Tasarımı


Şahin Kubat Z., Mercin L.

The Journal of Academic Social Science, cilt.13, ss.419-437, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Dijital Çağ, dijital kelimesinin Türk.e karşılığı olan ‘sayısal’ ifadesinin yol göstericiliğinin de

yardımıyla anlayabileceğimiz üzere, bilginin sayısal yollarla işlenebildiği bir çağı tanımlamaktadır.

20.yüzyılın ilk yarısından itibaren toplumların sosyal, ekonomik, kültürel, bilimsel, politik değişimlerine

ilaveten teknolojik alanlarda da yoğun bir gelişim ve ilerleme olmuştur. Dijital çağın ortaya koyduğu

teknolojik gelişmeler sayesinde öncelikle iletişim olmak üzere birçok alanda yenilikler ortaya çıkmıştır.

Sanat ve tasarım alanlarının da kaçınılmaz şekilde maruz kaldığı bu yenilenme hareketleri ile teknolojik

gelişmelerin etkisi bir araya gelince grafik tasarımda kullanılan teknikler, araçlar ve programlar

yenilenmiştir. Hedef kitle ile iletişim kurmayı amaçlayan grafik tasarımcılar, bilgisayar ve buna bağlı

araçların kullanımının yaygınlaşması ile geleneksel tekniklerin yanı sıra sayısal olarak tanımlanan dijital

ortamlarda da çalışmalar üretmiş ve üretmektedirler. Yıllar içinde internetin yaygınlaşması ile birlikte

grafik tasarımcılar için bu ortam kendilerini geliştirmelerine imkân sağlayan bir araştırma ve eğitim

alanı sunmakla beraber kendi çalışmalarını da sergileyebilecekleri sanal bir mekân işlevi g.rmüştür.

Dijital sanata dair ana unsur olarak kabul edilmiş olan teknolojinin, çağımızda sadece çağdaş sanata dair

üretimlerde kullanıldığı bir araç değil, beraberinde medyası ve ortamı durumuna geldiği g.rülmektedir.

Türkiye’de ise bu alanın uluslararası çapta etkinliğini görerek çalışma alanını dijital şekilde

konumlandıran tasarımcılar, bu alanda yol haritasını çizerek ardından gelen diğer tasarımcılara yol

göstermişlerdir. Bu doğrultuda dijital tasarımın Türkiye’de ve dünyada durmaksızın gelişerek

ilerleyeceği ve bu alanda çalışan tasarımcılara daha rahat ve sınırsız bir alanda çalışma imkânı

sağlayacağı .ng.rülmektedir. Buradan hareketle, bu çalışma dijital çağda grafik tasarım faaliyetlerini,

dijital çağın Türk grafik tasarımına yansımalarını ve bu kapsamda artırılmış gerçeklik, tilt brush,

hologram, NFT, metaverse kavramlarını incelemiştir. Ulusal sanatçıların üretimleri çalışmanın temelini

oluştururken, az sayıda uluslararası örnek de değerlendirilmiştir. Çalışmada, dijitalleşme sürecinin

grafik tasarım alanında geçirdiği d.nüşüm ele alınarak, tasarımcılara ve akademisyenlere bir perspektif

sunulmuştur.