The Journal of Academic Social Science, cilt.13, ss.419-437, 2025 (Hakemli Dergi)
Dijital Çağ, dijital kelimesinin Türk.e karşılığı olan ‘sayısal’ ifadesinin yol göstericiliğinin de
yardımıyla anlayabileceğimiz üzere, bilginin sayısal yollarla işlenebildiği bir çağı tanımlamaktadır.
20.yüzyılın ilk yarısından itibaren toplumların sosyal, ekonomik, kültürel, bilimsel, politik değişimlerine
ilaveten teknolojik alanlarda da yoğun bir gelişim ve ilerleme olmuştur. Dijital çağın ortaya koyduğu
teknolojik gelişmeler sayesinde öncelikle iletişim olmak üzere birçok alanda yenilikler ortaya çıkmıştır.
Sanat ve tasarım alanlarının da kaçınılmaz şekilde maruz kaldığı bu yenilenme hareketleri ile teknolojik
gelişmelerin etkisi bir araya gelince grafik tasarımda kullanılan teknikler, araçlar ve programlar
yenilenmiştir. Hedef kitle ile iletişim kurmayı amaçlayan grafik tasarımcılar, bilgisayar ve buna bağlı
araçların kullanımının yaygınlaşması ile geleneksel tekniklerin yanı sıra sayısal olarak tanımlanan dijital
ortamlarda da çalışmalar üretmiş ve üretmektedirler. Yıllar içinde internetin yaygınlaşması ile birlikte
grafik tasarımcılar için bu ortam kendilerini geliştirmelerine imkân sağlayan bir araştırma ve eğitim
alanı sunmakla beraber kendi çalışmalarını da sergileyebilecekleri sanal bir mekân işlevi g.rmüştür.
Dijital sanata dair ana unsur olarak kabul edilmiş olan teknolojinin, çağımızda sadece çağdaş sanata dair
üretimlerde kullanıldığı bir araç değil, beraberinde medyası ve ortamı durumuna geldiği g.rülmektedir.
Türkiye’de ise bu alanın uluslararası çapta etkinliğini görerek çalışma alanını dijital şekilde
konumlandıran tasarımcılar, bu alanda yol haritasını çizerek ardından gelen diğer tasarımcılara yol
göstermişlerdir. Bu doğrultuda dijital tasarımın Türkiye’de ve dünyada durmaksızın gelişerek
ilerleyeceği ve bu alanda çalışan tasarımcılara daha rahat ve sınırsız bir alanda çalışma imkânı
sağlayacağı .ng.rülmektedir. Buradan hareketle, bu çalışma dijital çağda grafik tasarım faaliyetlerini,
dijital çağın Türk grafik tasarımına yansımalarını ve bu kapsamda artırılmış gerçeklik, tilt brush,
hologram, NFT, metaverse kavramlarını incelemiştir. Ulusal sanatçıların üretimleri çalışmanın temelini
oluştururken, az sayıda uluslararası örnek de değerlendirilmiştir. Çalışmada, dijitalleşme sürecinin
grafik tasarım alanında geçirdiği d.nüşüm ele alınarak, tasarımcılara ve akademisyenlere bir perspektif
sunulmuştur.