In recent years, mobile shopping has become quite popular. This basic cause may increase smartphone usage in parallel with the number of mobile applications. However, consumers still have a trust problem towards mobile shopping. The purpose of the study is to investigate the effect of consumer trust sources on consumers’ general attitudes towards mobile shopping and behavioral intentions towards mobile shopping. This is an explanatory study since it focused on the relationship between variables. Data were collected via the convenience sampling method by conducting online surveys between 20 September and 30 November 2019. Structural equation modelling was used to test the construct validity of the model by the AMOS package program. According to the findings, experience with the company, social influence and institutional regulations, which are trust sources, have a positive influence on general attitudes towards mobile shopping, but media presence does not have a significant influence on general attitudes towards mobile shopping. The general attitudes of consumers towards mobile shopping have a positive influence on their behavioral intentions towards mobile shopping
Mobil alışveriş, son zamanlarda oldukça popüler hale gelmiştir. Bunun temel sebeplerinden biriakıllı telefon kullanımına paralel olarak mobil uygulamaların sayısının da artması olarak gösterilebilir.Ancak, yine de tüketiciler mobil alışverişe yönelik güven sorunu yaşamaktadır. Bu çalışmanın amacı, güvenöncüllerinin mobil alışverişe yönelik tutumlar üzerindeki etkisini, mobil alışverişe yönelik tutumlarında mobil alışverişe yönelik davranışsal niyet üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırmada değişkenlerarasındaki ilişkilere odaklandığından açıklayıcı bir araştırma türündedir. Kolayda örnekleme yöntemiyle20 Eylül- 30 Kasım 2019 tarihleri arasında çevrimiçi ortamda anket uygulanarak veri toplanmıştır.Önerilen teorik modelin yapısal geçerliliği yapısal eşitlik modellemesi tekniği kullanılarak AMOS paketprogramı ile test edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, güven kaynaklarından olan firmayla yaşanmışgeçmiş deneyimler, sosyal etki ve kurumsal düzenlemeler mobil alışverişe yönelik tutum üzerinde etkiliiken; medyada var olmanın ise mobil alışverişe yönelik tutum üzerinde etkisine rastlanamamıştır.Tüketicilerin mobil alışverişe yönelik tutumları ise mobil alışverişe yönelik davranışsal niyetleri üzerindeetkilidir.