KALİTE YÖNETİMİ ÇERÇEVESİNDE YÜKSEKÖĞRETİMDE AKREDİTASYON SÜRECİ


GÜNEY A.

Turkish Studies (Elektronik), cilt.14, sa.2, ss.401-412, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Küreselleşme ile yükseköğretimde kalite geliştirme konusundauygulanabilecek çeşitli yöntemlerin araştırılması son yıllarda ağırlıkkazanmıştır. Günümüzde bilgi toplumunun öneminin artması bunda enönemli etkendir. Ülkeler arasında eğitim ve öğretim hizmetlerindekarşılıklı değişimi kapsayan yeni anlaşmaların imzalanması, eğitim veöğretimde meydana gelen hareketlilik ve değişim, kalite arayışınıarttırırken ülkeler ve üniversiteler arasında da rekabeti arttırmıştır.Özellikle, bilişim ve iletişim teknolojilerindeki yenilikler, bu yeniliklerinkullanılması, genel anlamda eğitimde özelde ise muhasebe eğitimindeönemli hale gelmiştir. Bu kapsamda, günümüzde üniversitelerde veözellikle sosyal bilimler alanında kalite, kalite yönetimi ve akreditasyongibi yeni kavramlar kullanılmaya başlanmıştır. Eğitimde son yıllarda,uzaktan öğretim, sanal ortamda eğitim çeşitlerinin ve uzmanlıkbelgelerinin daha fazla çeşitlenmesi gündeme gelmiş ve yaygınlaşmıştır.Yükseköğretimde hazırlanan öğrenci programlarının, ağırlıklı olarakyurtdışına yönelik olması ile birlikte, hazırlık ve proje devingenliği, kalite,kalite yönetimi ve akreditasyon gibi süreçlerin yükseköğretimdeuygulanması gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Kalite yönetimindekullanılan en önemli araçlardan biri akreditasyon olarak görülmektedir.Bu çalışmada, kalite, kalite yönetimi ve yükseköğretimde kalite yönetimikavramı ve akreditasyon kavramı açıklanarak, kalite yönetimiçerçevesinde akreditasyon sürecinin önemini incelemek amaçlanmıştır.Sonuç olarak, özellikle yükseköğretimde yapılan kalite ve kalite yönetimiçalışmalarının değerlendirilmesi ve bu çalışmalarda kaliteyi arttırmak vebelgelendirmek anlamına gelen akreditasyon çalışmalarının incelenmesiile mevcut durumun iyileştirilmesine yönelik literatüre katkı sağlanmasıhedeflenmektedir.
In recent years, it has become important to investigate various methods that can be applied in quality development in higher education with globalization. Today, the importance of the information society is the most important factor. The signing of new agreements covering mutual exchange of education and training among countries, mobility and change in education and training increase the search for quality and competition among countries and universities. In particular, information and communication technologies have become important both in education in general and accounting education in particular. Nowadays, new concepts including quality, quality management and accreditation etc. are used in universities, especially in the field of social sciences. In recent years, more diversification of education types and expertise documents in distance education and virtual environment have been used for education. Although the student programs prepared in higher education are predominantly directed abroad, the necessity to apply the processes such as preparation and project mobility, quality, quality management and accreditation in higher education has been revealed. One of the most important tools used in quality management is accreditation. In this study, the concepts of quality, quality management and quality management in higher education and accreditation are explained and the importance of accreditation process in the framework of quality management are explained. As a result, it is aimed to evaluate the quality and quality management studies carried out especially in higher education and to contribute to the literature to improve the current situation by examining the accreditation studies.