Hadis rivâyetlerinin yaygınlaşması ve buna bağlı olarak mevzu
haberlerin artmaya başlaması, fıkhî meselelerde ihtilâfın artarak fıkıh
alanının genişlemesiyle, bütün bunların değerlendirilmesine ihtiyaç
duyulmuştur. Hicrî ikinci asra kadar dağınık bir halde olan bu ictihâdların
gelişimi ve olgunluk seviyesine gelmesiyle mezheplerin kurumsal teşekkülü
oluşmuştur. İslam’ın geniş bir coğrafyaya yayılmasıyla ortaya çıkan yeni
sorunlar ve gittikçe artan ihtilâflara hadis ve re’y ekolünün farklı bakış
açılarıyla yeni çözümler getirilmiştir. Fıkhın tedvin edilmesiyle istinbât
usûlleri gelişerek buna dair eserler kaleme alınmaya başlanmıştır. Belli bir
metodoloji dahilinde şer‘î deliller dikkate alınarak fıkhî meselelerde yapılan
ictihâdlarda ortak noktalar olmakla beraber, fukahâ birçok hususta ihtilâf etmiştir.
Farklı değerlendirmeler sonucu ortaya çıkın hükümler, bir ictihâd zenginliği
oluşmuştur. Aynı usûlü takip etmeleri ve buna bağlı olarak birçok konuda
konsensüs halinde oldukları için belli bir mezhebe intisap edilseler de bu
fakîhlerin bazı hususlarda farklı düşündükleri görülmüştür. Aynı veya farklı
kaynak ve delilleri kullanmalarında hareketle değerlendirmeler çeşitlenmiş ve
buna bağlı olarak hüküm değişmiştir. Bunda birçok faktör etki etmekle beraber
yorum farkı, zaman ve ihtiyaçların değişimi, sosyolojik ve kültürel
farklılıklar, meselelerin değerlendirmesinde ve çözümünde etkisi önemli
olmuştur. Re’y ekolünün öncüsü kabul edilen Hanefî mezhebindeki ictihâd
zenginliği, diğer mezheplere nispetle çok daha fazla olduğu görülmektedir.
Mezhebin kurumsal kimliğine girdiği ilk zamanından beri ekolün öncüsü ve
talebelerinin birçok konuda farklı düşünceye sahip olduğu müşahede edilmiştir. Mezhebin
kurucusu kabul edilen Ebû Hanîfe ve en önemli iki talebesi Ebû Yûsuf ile İmam
Muhammed’in aynı mevzudaki ihtilâfları nakledilmiş ve sonraki süreçte fıkhın
gelişimine ve tekâmülüne etki etmiştir. Mezhebin kurucu fakîhleri olan bu üç
şahsiyet, aynı usulle konuya yaklaşmakla beraber, değerlendirmelerinin farklı
olduğu gözlemlenmiştir. Her fakîhin belli bir yöntemle yaptığı değerlendirmeler
sonucu verdiği hükmün farklılaşmasına etki etmiştir. Mezhebin imamı olan Ebû
Hanîfe’nin yaptığı ictihâdlara bazen Ebû Yûsuf ve/veya İmam Muhammed ve kim
zaman her ikisi de muhalefet etmiştir. Aynı zamanda Ebû Hanîfe’nin cumhûr-u
fukahâdan farklı olan bireysel fetvâlarının da olduğu nakledilmiştir. Kimi
zaman aynı meselede iki görüşü nakledilmiş, bazen de ilk görüşünden rücu ederek
talebeleriyle de paralel olan ikinci bir görüş ortaya koymuştur. Mezhebin bu üç
kurucu fakîhi başta olmak üzere mezhep içi ihtilâflar, İslam hukuk
literatürünün ve geniş bir ictihâd zenginliğine katkı sağlamıştır. Çalışmamızda,
Ebû Hanîfe başta olmak üzere öğrencileri Ebû Yusuf ve İmam Muhammed’in hac
konularıyla ilgili görüşleri zikredilecektir. Sadece ihtilâf ettikleri konular sıralanacak
ve ictihâdlarına dayanak olan delillere dair değerlendirmeler yapılacaktır. Ebû
Hanîfe başta olmak üzere bu üç kurucu imamdan nakledilen başka görüşlerin
olması halinde belirtilecektir. Mezhepte kabul edilen genel görüş ve fetvâya
esas olan ictihâd(lar), kaynaklarda geçen bilgi dikkate alınarak belirtilecektir.
With the spread of hadith narrations and the
increase in the news about the subject, the increase in disagreement on fiqh
issues and the expansion of the field of fiqh, it was necessary to evaluate all
of these. The institutional formation of the sects has been formed with the
development and maturity level of using all this power, which was in a
scattered state until the second century of the Hijri. With the spread of Islam
to a wide geography, new solutions were brought to the new problems and increasing
conflicts with the different perspectives of the hadith and personal opinion
school. With the codification of fiqh, the methods of istinbat developed and
works began to be written about it. Although there are common points to use all
his power in fiqh issues, taking into account the shar'i evidences within a
certain methodology, the fuqaha disagreed on many issues. Judgments emerged as
a result of different evaluations a wealth of ijtihad has emerged. It has been
observed that these jurists had different opinions on some issues, even though
they were affiliated with a certain sect, as they followed the same method and,
accordingly, they were in consensus on many issues. Based on the use of the
same or different sources and evidence, the evaluations have diversified and
the provision has changed accordingly. Although many factors affect this, the
difference in interpretation, the change of time and needs, sociological and
cultural differences have been important in the evaluation and solution of the
issues. It is seen that the wealth of ijtihâd in the Hanafi school, which is
accepted as the pioneer of the school of personal opinion, is much more than
other madhhabs. It has been observed that the pioneers and students of the
school have different opinions on many issues since the first time the sect
entered its corporate identity. The disagreements of Abu Hanifa, who is
accepted as the founder of the sect, and his two most important students, Abu
Yusuf and Imam Muhammad, on the same issue were narrated and influenced the
development and evolution of fiqh in the next period. Although these three
figures, the founding jurists of the sect, approached the subject in the same
way, it was observed that their evaluations were different. As a result of the
evaluations made by each jurist with a certain method, it affected the
differentiation of the judgment he gave. Sometimes Abu Yusuf and/or Imam
Muhammad, and sometimes both, opposed the ijtihads made by Abu Hanifa, the imam
of the madhhab. At the same time, it is reported that Abu Hanifah also had
individual fatwas that were different from the cumhur-u fukahâ. Sometimes his
two views on the same issue were conveyed, and sometimes he recourse to his
first view and put forward a second view that is parallel to his students.
Disputes within the sect, especially these three founding jurists of the sect,
contributed to the richness of Islamic legal literature and a wide range of
ijtihad. In our study, the views of Abu Hanifa and his students Abu Yusuf and
Imam Muhammad on pilgrimage will be mentioned. Only the issues on which they
differ will be listed and evaluations will be made on the evidences on which
their ijtihâds are based. If there are other opinions conveyed from these three
founding imams, especially Abu Hanifah, it will be stated. The general opinion
accepted in the madhhab and the ijtihad(s) that are the basis for the fatwa
will be stated by taking into account the information in the sources.