Sosyal Bilgiler öğretiminde tarihi yerlerin kullanımının akademik başarıya etkisi


GÖKKAYA A. K., YEŞİLBURSA C. C.

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.7, sa.2, ss.483-506, 2009 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2009
  • Dergi Adı: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.483-506
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu araştırmada, ilköğretim 6.sınıf sosyal bilgiler dersinde “Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu” ünitesinin geleneksel yöntemle (anlatım yöntemi) işlenişiyle, Tarihî yerleri kullanarak yapılan öğretime göre işlenişi arasında, öğrencilerin akademik başarılarını etkileme ve bilgilerin kalıcılığını sağlama bakımından anlamlı bir fark olup olmadığını saptanmaya çalışılmıştır. Ön test-son test-kalıcılık testi karşılaştırmalı deneysel yöntemin uygulandığı araştırma, 2004–2005 eğitim – öğretim yılı bahar döneminde Bursa ili, İnegöl ilçesinde yürütülmüştür. Tarihî yerlerle öğretim yönteminin uygulandığı deney grubu ile “Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu” ünitesi çerçevesinde Söğüt Ertuğrulgazi Türbesi, Bilecik Şeyh Edebâli Türbesi ve Bursa’daki cami, türbe, medrese, bedesten gibi Tarihî yerlere alan gezisi düzenlenmiştir. Kontrol grubunda ise aynı konu sınıf ortamında geleneksel öğretim yöntemiyle işlenmiştir. Genel olarak araştırma sonucunda, öğrencilerin akademik başarılarını ve öğrenilenlerin kalıcılığını sağlama açısından, daha çok duyu organına hitap eden, öğrenci merkezli öğretimi temel alan tarihî yerlerle öğretim yönteminin, geleneksel öğretim yöntemine oranla daha başarılı olduğu anlaşılmıştır.
In this study, the aim is to determine whether there is a significant difference between the traditional teaching and the new teaching methods in terms of the historical places of “The Foundation of Ottoman Empire” in the course of the sixth grade in the realm of the students’ academic success and making learning more meaningful. The study was carried out through pre-test, post-test, permanence-test and comparative test in the city of Bursa, İnegöl in the spring semester in 2004-2005. The groups were appointed by the impartial selection method. The field trips with the experimental group through the new teaching methods in terms of the historical places such as Söğüt Ertuğrul Tomb, Bilecik Şeyh Edebali Tomb, medresseh, in Bursa. On the other hand, the traditional teaching method was administered to the control group in the actual classroom atmosphere. According to the results of the research, it has been proved that the new teaching methods in terms of the historical places, which focus on the learner and address many aspects of teaching, have indicated much more success than the traditional teaching methods, which takes the students’ success and the permanence of the learning process into consideration.