NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ, cilt.13, sa.1, ss.533-546, 2025 (Hakemli Dergi)
Son yıllarda startupların finansman ihtiyacını karşılamada sıklıkla kullanılan paya dayalı kitle fonlama yöntemi startupların yatırımcılara doğrudan ulaşmasına imkân sunan önemli bir finansman yöntemi haline gelmiştir. Paya dayalı kitle fonlama startupların ihtiyaç duyduğu finansmana kısa sürede erişimini sağlarken ayrıca geniş bir yatırımcı tabanına ulaşarak ürün ve hizmetlerinin yaygınlaştırılmasına imkan vermektedir. Startuplar bu yöntem sayesinde borçlanmadan finansman sağlarken şirketlerinin yönetimini de ellerinde bulundurmaktadırlar. Startupların paya dayalı kitle fonlama yöntemiyle finansmana erişebilmelerinde en önemli kriterlerden bir tanesi ise doğru bir kitle fonlama platformu seçmelerine ve doğru bir kampanya süreci yürütmelerine bağlıdır. Yapılan bu çalışmada startupların birden fazla seçenek arasından hangi paya dayalı kitle fonlama platformunu seçeceği çok kriterleri karar verme yöntemlerinden analitik hiyerarşi prosesi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgulara bakıldığında startupların paya dayalı kitle fonlama platformları seçiminde analitik hiyerarşi yöntemi ile bir karara varabilecekleri ve seçimlerini farklı kriterler dahilinde özelleştirebilecekleri sonucuna ulaşılmıştır.
In recent years, equity-based crowdfunding, which is frequently used to meet startups’ financing needs, has become an important financing method that offers startups the opportunity to reach investors directly. Equity-based crowdfunding provides startups with access to the financing they need in a short time, while also allowing them to reach a wide investor base and popularize their products and services. With this method, startups obtain financing without borrowing and retain the management of their companies. One of the most important criteria for startups to access financing with equity-based crowdfunding is to choose the right crowdfunding platform and to run a correct campaign process. In this study, which equity-based crowdfunding platform startups will choose from multiple options was examined using the analytical hierarchy process method, which is one of the multiple criteria decision-making methods. When the findings obtained in the study are examined, it was concluded that startups can make a decision in choosing equity-based crowdfunding platforms with the analytical hierarchy process method and customize their choices within different criteria.