Ermeni Araştırmaları Dergisi, sa.75, ss.155-188, 2024 (Hakemli Dergi)
Ermenistan, Sovyetler Birliği’nin dağılması üzerine 1991’de
bağımsızlığını kazanmış, 1995, 2005 ve 2015 yıllarında üç defa Anayasa
hazırlamıştır. Anayasa değişiklikleriyle parlamenter sistemden yarı
başkanlık sistemine geçilmiş, 2015 değişikliği ile de yeniden parlamenter
cumhuriyete dönülmüştür. Üç değişiklikte de Ermeni devletinin ilke ve
hedeflerinin yer aldığı Giriş bölümünde Ermenistan’ın 1990 tarihli
Bağımsızlık Bildirgesi’ne atıfta bulunulmuştur. Yapılan atıf, Bağımsızlık
Bildirgesi’nde yer alan Karabağ’ın Ermenistan’la birleştirilmesine dair
hükme ve Ağrı Dağının yer aldığı Devlet Armasına Anayasal kural niteliği
kazandırmaktadır. Ermenistan’ın Azerbaycan’la yapacağı barış anlaşması
Ermenistan Anayasa Mahkemesinin önüne geldiğinde, Mahkeme’nin
Anayasaya aykırılık hükmü vermesi muhtemeldir. Bugün Kafkasya’da
normalleşme ve kalıcı barışın sağlanması, Ermenistan’ın Anayasa
değişikliğine gitmesi ve Bağımsızlık Bildirgesi’ne olan atfa yeni Anayasa
değişikliğinde yer verilmemesi ile ilişkili hale gelmiş durumdadır.
Ermenistan’ın yeni bir Anayasa hazırlığına girişmesinin beklendiği bu
dönemde, irredentist bir ideoloji barındıran Bağımsızlık Bildirgesi’nin Anayasa üzerindeki etkilerinin günün koşullarına uygun bir şekilde giderilmesi
ve Ermenistan’ın temel yasalarının normalleştirilmesi gerekecektir. Bu
makalede Ermenistan’ın Anayasal dönüşüm süreci incelenerek yeni
Anayasa’ya etkileri değerlendirilmiştir. Ermenistan Anayasa Mahkemesi’nin
Bağımsızlık Bildirgesine dayandırdığı kararlar araştırılarak Bildirge’nin
Ermenistan’ın gelişimine ve komşularıyla iyi ilişkiler geliştirme niyetine etkisi
analiz edilmiştir.
Armenia gained its independence in 1991 following the dissolution
of the Soviet Union and has drafted three constitutions in 1995, 2005, and 2015.
Constitutional amendments transitioned the country from a parliamentary
system to a semi-presidential system, and with the 2015 amendment, Armenia
returned to a parliamentary republic. The preamble of all three amendments
refers to Armenia’s Declaration of Independence of 1990, which outlines the
principles and goals of the Armenian state. The reference enshrines in the
constitution the provision in the Declaration of Independence regarding the
unification of Karabakh with Armenia and the inclusion of Mount Ararat in
the State Emblem. When a peace agreement with Azerbaijan comes before the
Armenian Constitutional Court, it is likely that the Court will rule it
unconstitutional. Achieving normalization and lasting peace in the Caucasus
today is intertwined with Armenia’s constitutional changes and the absence of
reference to the Declaration of Independence in the new constitutional
amendments. As Armenia is expected to embark on a new constitution-making
process, it will be necessary to address the effects of the irredentist ideology
contained in the Declaration of Independence on the constitution in a manner
consistent with the current circumstances, and to normalize Armenia’s
fundamental laws. This article evaluates the impact of Armenia’s constitutional
transformation process on the new constitution by examining decisions based
on Armenia’s Declaration of Independence made by the Armenian
Constitutional Court and analyzing the Declaration’s influence on Armenia’s
development and its intention to foster good relations with its neighbors.