İşlemeli Seramikler


Creative Commons License

Ağatekin E.

JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.20, sa.3, ss.947-959, 2016 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 20 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: JOURNAL OF GRADUATE SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.947-959
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Seramik ve ipliğin binlerce yıla dayanan geçmişlerinden bugüne değişen teknolojilerle çeşitlenerek artan kullanım alanları, onları her dönem önemli ve kıymetli bir malzeme olarak öne çıkartmaktadır. İplik, insanoğlunun doğayla olan mücadelesinden başlayarak; kıyafetinden, kabına kullanıldığı her alanda hem bir birleştirici hem de aynı zamanda bir süsleyici olarak rol almıştır. İpek, yün, keten, pamuk, metal vb. iplikler kullanılarak; çeşitli iğneler ve uygulamalar aracılığıyla; keçe, deri, dokuma vb. materyaller üzerine yapılan bezemeler olarak açıklanan işleme sanatıysa aynı zamanda her toplumun kendine ait karakterini, rengini, dokusunu ve desenini de işlendiği yüzeye taşıyan bir kimlik niteliğindedir. Bu kimlik, işleme tekniklerindeki gelişmeler, iğnelerin farklılıkları, coğrafi, sosyal, ekonomik şartlar, estetik değerler doğrultusunda yüzyıllar boyunca değişiklikler göstererek günümüze kadar çeşitlenerek gelmiştir. Bugün işleme; üzerine uygulandığı metal, ahşap ve seramik gibi farklı malzemelerle çeşitlenmiş, çağdaş sanatçıların eserlerinde kullandığı bir unsura dönüşmüştür. Bu metin işlemeli seramikler konusunu; dünyada seramik kap-kaçak ve yüzeylerini; ipek, yün, keten, pamuk, metal vb. iplikler kullanarak işlemeli seramiklere dönüştürmüş, hikâyesini seramiğe dokumuş, ifade dilinde yeniyi eskiyle birlikte sorgulamış yerli ve yabancı seramik sanatçılarının eserleri ile sınırlandırılarak ele almaktadır. Bu bağlamda konu, bu yaklaşımlar içinde olan seramik sanatçılarının işlemeli seramikleri üzerinden, bu seramiklerin teknik ve düşünsel boyutlarıyla irdelenerek aktarılmaya çalışılacaktır. 

 The areas of usage of thread which have diversified and increased with the help of changing technology for thousands of years have always put it forward as an important and precious material. Thread has acted as a splicer as well as an ornament in the areas it is used ranging from clothes to pots since humanity’s struggle with nature. The art of embroidery, which is defined as ornaments made on materials such as felt, leather, fabric etc. by using threads made of silk, wool, linen, metal etc. by means of a variety of needles and application styles, is an identity that conveys every society’s own character, color, tissue and design. This identity has shown changes in terms of improvements in embroidery techniques, the variety in needles, geographical, social and economic conditions, esthetical values and has become varied and come until today. Today, embroidery has become an element that has become varied with different materials it is applied on such as metal, wood and ceramics and that contemporary artists use in their works. This article addresses domestic and foreign contemporary ceramics artists who embroider ceramic pots and pans and surfaces by using threads made of silk, wool, linen, cotton, metal etc. and it limits its focus on the reflection of these artists on their works. Within this context, it aims to convey the subject through the works of ceramics artists within this approach by scrutinizing the technical and intellectual aspects of these works.