In this study, the Green Supply Chain, which is the environmental dimension of the Sustainable Supply Chain Management was examined within the framework of the Turkish Automotive Main Industry by using Multi Criteria Decision Making methods. In the first phase, the criteria were determined. In the second phase, criteria weighted. The sub-criteria of the green recycling and the green design were determined to be the foreground. In the third phase, the factories of Ford OTOSAN were evaluated by using 8 different methods which include absolute numbers, fuzzy numbers and intuitive fuzzy numbers. In the fourth phase, 10 different scenarios were developed. In this way, the changes in the grading of the factories of Ford OTOSAN were traced with sensitivity analysis. In conclusion, Intuitionistic Fuzzy TOPSIS methods using entropy weight were seen as more effective ones.
Çalışmada Sürdürülebilir Tedarik Zinciri Yönetimi’nin(STZY) çevresel boyutu olan Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi(YTZY), Türk Otomotiv Ana Sanayi bağlamında, ÇokKriterli Karar Verme (ÇKKV) metotları kullanılarakincelenmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında, YTZY aitkriterler belirlenmiştir. İkinci aşamada, kriterler oranağırlıkları tekniği ile ağırlıklandırılmıştır. Ağırlıklandırmasonucunda, yeşil geri dönüşüm ve yeşil tasarıma ait altkriterlerin ön plana çıktığı belirlenmiştir. Üçüncüaşamada, Ford OTOSAN’ın fabrikaları mutlak sayıları,bulanık sayıları ve sezgisel bulanık sayıları içeren 8 ayrımetot kullanılarak, YTZY kriterlerine göredeğerlendirilmiştir. Dördüncü aşamada ise karar vericiolarak yer alan 11 firmanın önem ağırlıkları değiştirilerek10 farklı senaryo oluşturulmuştur. Böylelikle FordOTOSAN’ın fabrikalarının sıralamalarındaki değişimlerduyarlılık analizleri ile izlenmiştir. Sonuçta, bu çalışmaiçin Entropi ile Ağırlıklandırılmış Sezgisel Bulanık TOPSISMetotları daha etkin olarak görülmüştür