ÜNAK 2025 “Dijital Çağda Bellek Kurumları: Dönüşüm, Konumlama ve Gelecek Perspektifleri, Zonguldak, Türkiye, 11 - 13 Eylül 2025, (Yayınlanmadı)
Yapay zekâ
araçları günümüzde neredeyse her alanda aktif olarak kullanılmakta ve artan
popülaritesini korumaktadır. Yapay zekânın, araştırma süreçlerinin farklı
aşamalarında araştırmacılara yardımcı olabilmekte ve bilimsel çalışmaların hız
ve verimliliğini artırabildiği de görülmektedir (Carleo ve diğerleri, 2019).
Dolayısıyla yapay zeka araçlarının akademik üretim süreçlerinde kullanım
eğilimlerinin gittikçe arttığı ve popülerleştiği aşikardır. Yapay zeka
teknolojilerinin, özellikle yapay zeka araçlarının entegrasyonu ile akademik
üretim süreçlerinde, zamandan tasarruf etmek ve yaratıcı düşünme süreçlerini
desteklemek gibi avantajlar ortaya çıkmıştır. Metin hazırlamadan kaynak
taramasına, veri analizinden sunum yapımına kadar geniş bir yelpazede kullanılarak,
bilimsel çalışmaların hızını ve verimliliğini artırmaktadır. Ancak bu
faydaların yanı sıra, yapay zekâ araçlarının akademik üretimde aktif bir rol
üstlenmeye başlaması, beraberinde etik açıdan dikkate alınması gereken bir dizi
sorunu da gündeme getirmektedir. Ayrıca, kaynak gösterme yükümlülüğü, bilginin
doğruluğu ve güvenilirliği, intihal riski ve araştırmacının sorumluluğunun
sınırları gibi konular, yapay zekâ destekli üretimin etik boyutunu tartışmalı
hâle getirmektedir.
Çalışmanın
amacı, yapay zekâ araçlarının akademik üretimin etik sınırlar çerçevesinde ve
sorumluluk bilinciyle uygulanabilmesi örneklerine dair bilinç oluşturulmasına
katkı sunmaktır.  Çalışma, nitel araştırma yöntemine dayalı olarak
kavramsal ve kuramsal bir inceleme ile akademik üretimde yapay zekânın etik
boyutlarını ve zorluklarını anlamaya, gelecek perspektifi ile de tartışmaya
odaklanmaktadır. Yapay zekânın akademik üretimde etik ve yasal sınırlar içinde
sorumluluk bilinciyle kullanılmasını sağlamak amacıyla mevcut ve gerekli
kurumsal politikaların, yaptırımların önemine de vurgu yapılacaktır. Sonuç
olarak, bu çalışma akademik üretimde yapay zekâ kullanımının etik, akademik
dürüstlük ve mevcut politika boyutlarını bütüncül bir yaklaşımla ele alarak, sorumlu
ve bilinçli kullanımı desteklemek için bazı öneriler getirerek farkındalık
oluşturacaktır.
Artificial
intelligence tools are now widely employed across nearly all sectors and their
usage is escalating further. Artificial intelligence has been shown to assist
researchers in different stages of the research process and increase the speed
and efficiency of scientific studies (Carleo et al., 2019). Therefore, it is
seen that the use of artificial intelligence tools in academic production
processes is increasing and becoming more popular. The implementation of
artificial intelligence technologies, specifically including artificial
intelligence tools, has yielded benefits like time-saving and enhanced creative
thinking in academic production processes. Used in a wide range of areas, from
text preparation to source scanning, data analysis to presentation creation,
they increase the speed and efficiency of scientific studies. However, in
addition to these benefits, the active role that artifical intelligence tools
have begun to play in academic production has brought to the fore a number of
issues that need to be considered from an ethical perspective. 
The aim of
this study is to contribute to raising awareness of examples of how AI tools
can be applied within the ethical boundaries of academic production and with a
sense of responsibility. The study focuses on understanding the ethical
dimensions and challenges of artificial intelligence in academic production
through a conceptual and theoretical examination based on qualitative research
methods, as well as discussing future perspectives. This will also underscore
the importance of existing and required institutional policies and regulations
to ensure that artificial intelligence is used responsibly within both ethical
and legal guidelines in academic publishing. In conclusion, this study will
raise awareness by addressing the ethical, academic integrity, and existing
policy dimensions of AI use in academic production with a holistic approach and
by offering some recommendations to support responsible and conscious use.