Görünüm, sa.12, ss.4-14, 2022 (Hakemli Dergi)
Türkiye’de resmi kayıtlara göre 11 Mart 2020 tarihinde açıklanan COVID-19 salgınıyla birlikte her şey bir daha hiç eskisi gibi olmayacak biçimde değişti. Hepimizin halen içinde olduğu ve deneyimlemeye devam ettiği bu değişim sürecinin başlangıcında yaşanan korkulu kriz süreci oldukça sarsıcıydı. Hızlı bir planlama gerektiren bu süreçte, her ülke kendi koşullarına göre kısmi ve tam zamanlı sokağa çıkma yasakları ve karantina süreçleri uygulamak durumunda kaldı. İş hayatında esnek çalışma, evden çalışma, dönüşümlü çalışma uygulanmaya başlanırken, hastalıktan korunmanın olmazsa ol-mazı sosyal mesafe kuralı, eğitim alanında yeni sayılabilecek uzaktan eğitim modeline süratli ve acil bir geçişi tüm alanlarda olduğu gibi güzel sanatlar alanında da zorunlu kıldı. Bu durum özellikle güzel sanatlar alanında uygulama ağırlıklı, donanım ihtiyacı olan ve uzaktan eğitim modeliyle ilgili herhangi bir deneyimi olmayan seramik bölümünde yürütülen uygulamalı derslerde sıkıntılarla çözümleri, sorunlarla fırsatları birlikte getirmiştir.
Bu çalışma, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi, Seramik ve Cam Bölümü’nde yıllardır uygulamalı olarak yüz yüze ve üniversitenin sağladığı imkânlar içinde yürütülen 4.sınıf Sanatsal Seramik Tasarım ve Uygulama dersinin uzaktan eğitim modeliyle yürütüldüğü 2020-2021 Güz ve Bahar döneminde yaşanan 28 haftayı içermekte, dersin uzaktan eğitim modeliyle işleneceği kesinleştiği ilk günden itibaren, yaşananları, karşılaşılan sorunları, bulunan çözümleri, kullanılan yöntemleri, iletişim araçlarını, edinilen deneyimleri öğrencilerin çalışmaları üzerinden değerlendirerek tarihe not düşmeyi amaçlamaktadır.
Officially recognized on March 11th 2020 in Turkey, COVID-19 pandemic has irreversibly changed everything in people’s lives. The frightening crisis experienced at the early times of this still ongoing pandemic was traumatic. Since this unforeseen crisis necessitated a quick and urgent planning, each country was obliged to enforce partial or full lockdowns depending on its specific conditions. Flexible working, working from home and alternate working arrangements were among the early precautions taken. In addition, social distancing rule, which was an indispensable precaution to curb the spread of the disease, entailed a rapid and urgent implementation of online education – which was still a relatively new model for the education world- in fine arts education just like in other fields. Therefore, this unexpected development brought difficulties and solutions as well as problems and opportunities for departments of ceramics in Turkey, which mainly provide practical education and require the use of specific materials during educational practices and had never experienced online education beforehand. This study examines the 28-week period in the Fall and Spring terms of 2020-2021 academic year for a 4th year course called “Artistic Ceramics Design and Practice” and offered face to face for many years by using the facilities and opportunities of Bilecik Şeyh Edebali University Fine Arts and Design Faculty Department of Ceramics and Glass. It aims to explore the problems faced and the solutions implemented, the methods, communication tools and experiences by analyzing students’ works starting from the first day when online education replaced face-to-face one.