DIŞ TİCARETTE LOJİSTİK PERFORMANSIN ETKİSİ


Acar D. Ö., Benli M.

Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, cilt.19, sa.4, ss.48-65, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Küreselleşme ve artan rekabet ortamı ile birlikte uluslararası lojistik, uluslararası ticaretin en önemli unsurlarından birisi haline gelmiştir. Bu bağlamda bir ticaret kolaylaştırıcısı olarak ticaret hacminin ve dolayısıyla iktisadi büyümenin önemli bileşenlerinden birisi olan uluslararası lojistiğin önemi, literatürde çokça tartışılan başlıklardan birisi olmuştur. Bu çerçevede mevcut çalışmanın temel amacı, taşıma ve nakliye masraflarının uluslararası ticaret düzeyi için önemine vurgu yapan teorik yaklaşıma dayalı olarak lojistik performansın ihracat ve ithalat hacmi üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu amaçla, Dünya Bankası tarafından oluşturulan Lojistik Performans İndeksi’ne (LPI) ilişkin 2007-2018 dönemi verileri ve statik panel veri analizi kullanılmıştır. Ampirik bulgular, lojistik performansın hem OECD ülkelerinde hem de düşük-orta gelirli ülkelerde ihracatı olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Buna karşılık lojistik performansın her iki ülke grubu için de ithalatı etkilediğine dair bir bulgu elde edilememiştir. 

International logistics has become one of the most critical elements of international trade as a result of globalization and increasing competition. In this respect, the importance of international logistics which is one of the important components of trade growth as a trade facilitator and thus of economic growth has been among the most discussed topics in the literature. In this context, the primary purpose of this study is to investigate the effect of logistics performance on export and import volume, based on the theoretical perspective emphasizing the importance of transportation and shipping costs in international trade level. For this purpose we use data on the World Bank’s Logistics Performance Index (LPI) for the period 2007-2018 and static panel data analysis. The empirical evidence suggests that logistics performance positively affects exports both in the OECD countries and low-middle-income countries. On the other hand, logistics performance does not seem to affect both country groups' imports