Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, cilt.19, sa.4, ss.48-65, 2021 (Hakemli Dergi)
Küreselleşme ve artan rekabet ortamı ile birlikte uluslararası lojistik, uluslararası ticaretin en önemli
unsurlarından birisi haline gelmiştir. Bu bağlamda bir ticaret kolaylaştırıcısı olarak ticaret hacminin
ve dolayısıyla iktisadi büyümenin önemli bileşenlerinden birisi olan uluslararası lojistiğin önemi,
literatürde çokça tartışılan başlıklardan birisi olmuştur. Bu çerçevede mevcut çalışmanın temel amacı,
taşıma ve nakliye masraflarının uluslararası ticaret düzeyi için önemine vurgu yapan teorik yaklaşıma
dayalı olarak lojistik performansın ihracat ve ithalat hacmi üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu
amaçla, Dünya Bankası tarafından oluşturulan Lojistik Performans İndeksi’ne (LPI) ilişkin 2007-2018
dönemi verileri ve statik panel veri analizi kullanılmıştır. Ampirik bulgular, lojistik performansın hem
OECD ülkelerinde hem de düşük-orta gelirli ülkelerde ihracatı olumlu yönde etkilediğini
göstermektedir. Buna karşılık lojistik performansın her iki ülke grubu için de ithalatı etkilediğine dair
bir bulgu elde edilememiştir.
International logistics has become one of the most critical elements of international trade as a result of
globalization and increasing competition. In this respect, the importance of international logistics which
is one of the important components of trade growth as a trade facilitator and thus of economic growth
has been among the most discussed topics in the literature. In this context, the primary purpose of this
study is to investigate the effect of logistics performance on export and import volume, based on the
theoretical perspective emphasizing the importance of transportation and shipping costs in international
trade level. For this purpose we use data on the World Bank’s Logistics Performance Index (LPI) for the period 2007-2018 and static panel data analysis. The empirical evidence suggests that logistics
performance positively affects exports both in the OECD countries and low-middle-income countries.
On the other hand, logistics performance does not seem to affect both country groups' imports