Hukuk-Ahlâk İlişkisinde Sedd-i Zerî'anın Rolü


Creative Commons License

Atan Ö. F.

DİN, DÜŞÜNCE VE AHLÂK, Kanarya Bayram, Eşit Davut, Çelenk Abdulkerim, Yılmaz Nurullah, Kağanarslan Yusuf, Editör, Nida Yayıncılık, İstanbul, ss.481-501, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Nida Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.481-501
  • Editörler: Kanarya Bayram, Eşit Davut, Çelenk Abdulkerim, Yılmaz Nurullah, Kağanarslan Yusuf, Editör
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tarihsel süreçte hukuk-ahlâk ilişkisi çeşitli yönleriyle incelenmiş ve bununla ilgili farklı yaklaşımlar ortaya konularak hedeflenen toplumsal ahlâk, oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu iki disiplinin karşılıklı etkileşimi dikkate alınarak takip edilmesi gereken adımlarla hükümlere zengin bir nitelik kazandırılmış, böylece ahlâk eksenli bir hukukun teşekkülü hedeflenmiştir. Fayda sağlayan hususların önü açılmış, zararlı olanlara ise engel olunarak hukuk-ahlâk dengesi kurulmuştur. Böylece ahlâkî açıdan toplum için yararlı olanın yapılması teşvik edilmiş ve oluşabilecek zararlara engel olmak için çeşitli yöntemler geliştirilmiştir. İslam hukukunda bunu düzenleyen “nass” gibi belirleyici ilkeler tayin edilmemişse, bunu sağlayacak diğer kontrol mekanizmaları tesis edilmiştir. Böylelikle toplumsal normların dikkate alınmasının doğuracağı sonuçlara göre gerekli tedbirlere başvurularak hükümler teşekkül etmiştir. Nasslarla belirlenmeyen hususlarda fayda-zarar dengesi esas alınmış ve neticesine göre hükmün mahiyeti belirlenmiştir. Bu süreçte meşru bir amelin icrasından sonraki aşamada meydana gelecek sonuçlardan dolayı o amel, meşruiyet sınırı dışına çıkarılabilmiştir. Böylece doğuracakları sonuçlar göz önünde bulundurularak mubah ve meşru olan söz ve fiillere yasaklayıcı hükümler getirilebilmiştir. Bu şekilde kamu düzeni ve yararı açısından düzenlemeler getirilerek, toplumsal sorunlara çözümler üretilmiştir. Bunu belirleyen delillerden biri olan sedd-i zerî‘a ile ahlâkî dejenerasyonun önüne geçilmiş ve böylece toplumsal ahlâkın teşekkülünde hukukun önemli bir fonksiyon icra etmesi mümkün olmuştur. Çalışmamızda hukuk-ahlâk ilişkisi bağlamında sedd-i zerî‘anın kapsamı teorik olarak ele alınacak, fürû-i fıkıhta uygulandığı meseleler pratik yönden incelenerek şer’î delilin bu konudaki rolü tespit edilmeye çalışılacaktır.

In the historical process, the relationship between law and ethic has been examined in various aspects and different approaches have been put forward and the targeted social ethics has been tried to be formed. Considering the mutual interaction of these two disciplines, the provisions have been given a rich quality with the steps to be followed, thus the formation of a ethic-oriented law is aimed. Beneficial issues have been paved and harmful ones have been prevented and the law-ethic balance has been established. Thus, doing what is morally beneficial for society has been encouraged and various methods have been developed to prevent possible harm. If the determining principles such as “nass” were not determined in Islamic law, other control mechanisms were established to ensure this. Thus, according to the consequences of taking social norms into account, necessary measures were taken and provisions were formed. In matters not determined by nass, the benefit-harm balance was taken as a basis and the nature of the provision was determined according to the result. In this process, due to the consequences that will occur in the next stage after the execution of a legitimate deed, that deed could be taken out of the legitimacy limit. Thus, taking into account the consequences they would cause, prohibitive provisions could be introduced for permissible and legitimate words and actions. In this way, solutions were produced for social problems by introducing regulations in terms of public order and benefit. Ethical degeneration was prevented with sedd-i zeria, which is one of the evidences determining this, and thus it was possible for the law to perform an important function in the formation of social ethics. In our study, the scope of sedd-i zeria will be discussed theoretically in the context of law-ethic relationship, the issues on which it is applied in furu fiqh will be examined in terms of practice and the role of shari evidence in this issue will be tried to be determined.