DİN, DÜŞÜNCE VE AHLÂK, Kanarya Bayram, Eşit Davut, Çelenk Abdulkerim, Yılmaz Nurullah, Kağanarslan Yusuf, Editör, Nida Yayıncılık, İstanbul, ss.481-501, 2022
Tarihsel
süreçte hukuk-ahlâk ilişkisi çeşitli yönleriyle incelenmiş ve bununla ilgili
farklı yaklaşımlar ortaya konularak hedeflenen toplumsal ahlâk, oluşturulmaya
çalışılmıştır. Bu iki disiplinin karşılıklı etkileşimi dikkate alınarak takip
edilmesi gereken adımlarla hükümlere zengin bir nitelik kazandırılmış, böylece
ahlâk eksenli bir hukukun teşekkülü hedeflenmiştir. Fayda sağlayan hususların
önü açılmış, zararlı olanlara ise engel olunarak hukuk-ahlâk dengesi
kurulmuştur. Böylece ahlâkî açıdan toplum için yararlı olanın yapılması teşvik
edilmiş ve oluşabilecek zararlara engel olmak için çeşitli yöntemler
geliştirilmiştir. İslam hukukunda bunu düzenleyen “nass” gibi belirleyici
ilkeler tayin edilmemişse, bunu sağlayacak diğer kontrol mekanizmaları tesis
edilmiştir. Böylelikle toplumsal normların dikkate alınmasının doğuracağı
sonuçlara göre gerekli tedbirlere başvurularak hükümler teşekkül etmiştir.
Nasslarla belirlenmeyen hususlarda fayda-zarar dengesi esas alınmış ve
neticesine göre hükmün mahiyeti belirlenmiştir. Bu süreçte meşru bir amelin icrasından sonraki aşamada meydana gelecek sonuçlardan dolayı o amel, meşruiyet sınırı dışına
çıkarılabilmiştir. Böylece
doğuracakları sonuçlar göz önünde bulundurularak mubah ve meşru olan söz ve
fiillere yasaklayıcı hükümler getirilebilmiştir. Bu şekilde kamu
düzeni ve yararı
açısından düzenlemeler getirilerek, toplumsal sorunlara çözümler
üretilmiştir. Bunu belirleyen
delillerden biri olan sedd-i zerî‘a ile ahlâkî
dejenerasyonun önüne geçilmiş ve böylece toplumsal ahlâkın teşekkülünde hukukun
önemli bir fonksiyon icra etmesi mümkün olmuştur. Çalışmamızda hukuk-ahlâk
ilişkisi bağlamında sedd-i zerî‘anın kapsamı teorik olarak ele alınacak, fürû-i
fıkıhta uygulandığı meseleler pratik yönden incelenerek şer’î delilin bu
konudaki rolü tespit edilmeye çalışılacaktır.
In the historical
process, the relationship between law and ethic has been examined in various
aspects and different approaches have been put forward and the targeted social
ethics has been tried to be formed. Considering
the mutual interaction of these two disciplines, the provisions have been given
a rich quality with the steps to be followed, thus the formation of a
ethic-oriented law is aimed. Beneficial
issues have been paved and harmful ones have been prevented and the law-ethic
balance has been established. Thus,
doing what is morally beneficial for society has been encouraged and various
methods have been developed to prevent possible harm. If the determining principles such as “nass”
were not determined in Islamic law, other control mechanisms were established
to ensure this. Thus, according
to the consequences of taking social norms into account, necessary measures
were taken and provisions were formed. In matters not determined by nass, the benefit-harm balance was taken as
a basis and the nature of the provision was determined according to the result.
In this process, due to the
consequences that will occur in the next stage after the execution of a
legitimate deed, that deed could be taken out of the legitimacy limit. Thus, taking into account the consequences
they would cause, prohibitive provisions could be introduced for permissible
and legitimate words and actions. In this way, solutions were produced for social problems by introducing
regulations in terms of public order and benefit. Ethical degeneration was prevented with
sedd-i zeria, which is one of the evidences determining this, and thus it was
possible for the law to perform an important function in the formation of
social ethics. In our study, the
scope of sedd-i zeria will be discussed theoretically in the context of
law-ethic relationship, the issues on which it is applied in furu fiqh will be
examined in terms of practice and the role of shari evidence in this issue will
be tried to be determined.