In early mathematics education, it is of great importance to use active learning environments and innovative strategies that are appropriate to the developmental level and learning needs of the child, from concrete to abstract, from simple to complex, that allow learning by experimentation, that the content is part of the process, and that it is presented at the right time and in the right way. Technological developments have become an indispensable tool used in almost every aspect of daily life. Web-based programs can be used to support children's early mathematics skills and families can be supported in this regard. In this context, a project was implemented to develop, implement and evaluate a web-based early mathematics family support program (WEB-MAT) suitable for children's interests, developmental levels and individual differences by using games, fun discoveries, daily routines, concrete materials and production-oriented technology. This TUBITAK-supported project for the evaluation and development of children's early mathematics skills will be carried out throughout Türkiye. It is envisaged that the project and the scientific data obtained from the project will provide important contributions to support national policies on early mathematics education in our country. In this study, the scope, importance and process of the project are discussed in detail.
Erken matematik eğitiminde çocuğun gelişim düzeyi ve öğrenme ihtiyaçlarına uygun, somuttan soyuta, basitten karmaşığa, deneyerek öğrenmeye fırsat veren aktif öğrenme ortamlarının ve yenilikçi stratejilerin kullanılması, içeriğin sürecin parçası olması, doğru zamanda ve doğru şekilde sunulması büyük önem taşımaktadır. Teknolojik gelişmeler, günlük hayatın hemen hemen her alanında kullanılarak vazgeçilmez bir araç hâline gelmiştir. Çocuklarda erken matematik becerilerinin desteklenmesinde, web tabanlı programlardan yararlanılabilir ve aileler bu konuda desteklenebilir. Bu bağlamda oyunlar, eğlenceli keşifler, günlük rutinler, somut materyaller ve üretim odaklı teknolojiden yararlanarak çocukların ilgilerine, gelişim düzeylerine ve bireysel farklılıklarına uygun web tabanlı erken matematik aile destek programının (WEB-MAT) geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi amaçlı bir proje uygulamaya konmuştur. Çocukların erken matematik becerilerinin değerlendirilmesi ve geliştirilmesine yönelik TÜBİTAK destekli bu proje, Türkiye genelinde yürütülecektir. Proje ve projeden elde edilen bilimsel verilerin ülkemizde erken matematik eğitimi konusunda ulusal politikaların desteklenmesine önemli katkılar sağlayacağı öngörülmüştür. Bu çalışmada, projenin kapsamı, önemi ve proje süreci ayrıntılarıyla ele alınmıştır.