Aden, Ortaçağ boyunca hem Hindistan, Çin ve Doğu Afrika hem de Akdeniz ve Basra Körfezi’nden gelen ticaret gemilerinin ilk uğrak yerini teşkil etmekteydi. Bu konumuyla da şehir, Kızıldeniz üzerindeki Cidde, Câr ve Ummân Denizi kıyısındaki Maskat şehirleri ile birlikte Arap Yarımadasının en önemli liman şehirlerinden biriydi. Ortaçağda doğu ülkelerinden kara yoluyla gelen kervanlar, taşıdıkları her türlü ticaret malını bu şehre getiriyorlardı. Burası aynı zamanda uluslar arası ticaret mallarının depolandığı bir merkez durumundaydı. Bütün bu yoğun ticarî faaliyetlerden dolayı da Aden şehri, kuruluşundan günümüze kadar gelen uzun süreç içerisinde dünyanın en işlek limanlarından biri haline gelmiştir. Bu makalede, Aden’in, özellikle Eyyûbîler dönemindeki ticarî kapasitesi, ticaret mallarından alınan vergiler, parasal işlemler ve bu şehirde icra edilen uluslar arası ticarî faaliyetler o dönemin meşhur tarihçisi İbnu’l-Mücâvir’in izlenimleri ışığında ele alınmaktadır
Aden city constitutes first meeting place of the trade ships that come from India, China and East Africa and also Mediterranean and Basra Gulf during the Middle Ages. Because of this, this city was an important harbor city of the Arabic Peninsula with Jeddah and Câr on the Red Sea and Muscat on the Oman Sea. Also the trading caravans that come from the east countries by overland route bring every kind of goods to this city. Aden is a center in which every kind of international goods are stored. Because of the busy trading activities, Aden city has become one of the busiest harbors of the world in the long time from its founding until today. As an important harbor city of Yaman, in this paper, the trade capacity of Aden, taxes that were taken from trading, money ops and international trading activities in Aden are dealt with from the perspective of a famous historian in that period especially in the period of the Ayyûbids.