Kültürel Zekâ ile Mutluluk ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki


Creative Commons License

Şahin R., Tokay Argan M.

6. Ulusal Turist Rehberliği Kongresi, Kütahya, Türkiye, 24 - 25 Mayıs 2024, ss.26-28

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kütahya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.26-28
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kültür; bir toplumun bilgi, inanç, sanat, ahlak, yasa, gelenek, edinilmiş yetenek ve diğer kültürel faktörleri kapsayan çok yönlü bir kavramdır (Ogburn, 1937). Kültürel zekâ, bireyin farklı kültürlerden olan bir kişinin alışık olmadığımız ve açık olmayan davranış, jest, el kol hareketlerini o kişinin arkadaşları ya da aynı kültüründen olan insanlar gibi anlaması ve yorumlaması olarak ifade edilmiştir (Sarı, 2009). Turist rehberleri ülkemize farklı kültürlerden gelen turistlerle etkileşime geçmektedirler. Bu nedenle farklı kültürel değerlere sahip turistlerle nasıl iletişim kuracağını bilmek turist rehberleri için oldukça önem arz etmektedir. Kültürel zekâ, bireylerin sosyal çevrelerine uyum sağlama yeteneğini geliştirerek mutluluk seviyelerini olumlu yönde etkilemektedir (Wei vd., 2021). Üniversite öğrencileriyle yapılan bir araştırmada kültürel zeka ve mutluluk arasında pozitif bir ilişki olduğu bulunmuştur (Zhu vd., 2021). Turistlerle yapılan bir diğer çalışmada ise kültürel zekânın seyahat deneyimini ve özgünlüğü geliştirerek turistler arasındaki mutluluğu arttırmada önemli bir rol oynadığını ortaya koymaktadır (Wei vd., 2021). Akademik başarı yalnızca entelektüel yeteneklere bağlı değildir ve birçok iç ve dış faktörden etkilenmektedir (Vandana & Sarif, 2022). Üniversite öğrencilerinde kültürel zekanın akademik başarı üzerindeki etkilerini inceleyen bir araştırmada bu değişkenler arasında pozitif bir ilişki olduğu bulunmuştur (Khan vd., 2020). Araştırmada aynı zamanda kültürel uyumun kültürel zekâ ve akademik başarı arasındaki ilişkiye önemli ölçüde aracılık ettiği tespit edilmiştir. Yeni bir kültürel ortama uyum sağlama yeteneği ve kültürel zekâsı yüksek olan öğrencilerin akademik olarak daha başarılı olduğu sonucuna varılmıştır. Bu çalışmanın amacı, potansiyel olarak turist rehberliği mesleğini gerçekleştirecek olan turizm rehberliği bölümünde okuyan öğrencilerin kültürel zekâ düzeyleri, mutluluk ve akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Ayrıca öğrencilerin demografik özellikleri ile kültürel zekâ ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkilerde ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda oluşturulan soru formunda kültürel zekâ ölçeği, mutluluk ölçeği ve demografik sorular yer almaktadır. Turizm rehberliği bölüm öğrencilerine uygulanan soru formu aracılığıyla 157 öğrenciden veri toplanmıştır. Verilerin analizinde duygusal zekâ ve mutluluk ölçeğine faktör analizi yapılmıştır. Her bir faktörün güvenilirlik düzeyine bakılmış ve yeterli bulunmuştur. Kültürel zekâ faktörleri ile mutluluk arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Kültürel zekâ boyutları öğrencilerin mutlulukları üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir (AR2=%15). Kültürel zekâ boyutları ve mutluluk öğrencilerin akademik başarıları ve demografik özelliklerine farklılık göstermektedir. Bu bulgular ışığında öğrencilerin farklı kültürel ortamlara uyumlarını teşvik etmek için üniversiteler tarafından kültürel festivaller, sergiler ve etkinlikler düzenlenebilir. Akademik müfredata kültürel zekâyla bağlantılı derslerin eklenmesi öğrencilerin etkili iletişim kurmalarını sağlayarak mutluluk ve akademik başarılarını arttırabilir. Ayrıca ulusal ve uluslararası değişim programlarına öğrencilerin katılımı teşvik edilerek yeni kültürlerle tanışmaları ve kültürel zekâlarını arttırmaları sağlanabilir.