Akdeniz Sanat Dergisi, vol.15, no.28, pp.255-267, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
1909 Dublin dogumlu Ingiliz sanatçı Francis Bacon’ın resimle ilgilenmeye basladıgı Ikinci Dünya
Savası sonrası yılların sanat anlayısı soyut sanattır. Sanatçı, dönemin hakim düsüncesi olan
Varolusçuluk izleginde dini temalı Klasik Resimlerden, Ger.eküstücülükten, fotograf ve sinemadan
etkilenerek soyut ile figür anlayısının harmanlandıgı .zgün eserler üretmistir. Sanatçının
sıra dısı yasam tarzı, arkadasları ile yasadıgı iliskiler ve kendi imgesi resimlerinin konusunu
derinden etkilemistir. Bacon’un "Otoportre için Çalısma"%isimli resimleri, sanatçının yasam
içeresinde bir varlık olarak kendini algılayısına ve konumlandırısına odaklanarak otoportre
resim türüne yeni bir bakıs getirmesi nedeniyle dikkat çekicidir. Bu nedenle, Bacon’un resim
anlayısı içinde tümelden tikel olana odaklanarak "Otoportre için Çalısma" resimlerinin plastik
özelliklerini tartısmak amaçlanmıstır. Bacon’un, 1963, 1964, 1976, 1982, 1985-86 yıllarında yapmıs
oldugu ve hayatının belirli dönemlerinin etkisinde görsellestirdigi "Otoportre için Çalısma"
adlı resimlerinin görsel ögeleri kronolojik sıra ile ikonolojik ve ikonografik olarak incelenmistir.
Incelenen eserlerde sanatçının varolus ile ilgili düsüncelerinin görsel izleri aranmıstır.
Sonuç olarak sanatçının degisen yasantısının etkisinde zamanla farklılasan ve sonunda sentezlenen
temel plastik ögelerin sanatçının resim anlayısı ve otoportre temasına getirdigi bakıs
açısının üzerindeki etkilerine ulasılmıstır.
Anahtar Kelimeler: Resim, Varolusçu Resim, Soyut Resim, Otoportre, Figür.