Kemalpaşazâde’nin Klasik Hanefî Geleneğine Eleştirel Yaklaşımı


Creative Commons License

Atan Ö. F.

ULUSLARARASI KEMALPAŞAZÂDE (İBN KEMAL) SEMPOZYUMU, Ankara, Türkiye, 14 Haziran 2022, cilt.2, ss.117-139, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.117-139
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Fıkhî eserler, kaleme alındığı dönemde genellikle toplumun ihtiyaç duyduğu sorulara cevap bulmak ve mevcut problemlere çözüm getirmek gayesiyle telif edilmiştir. Sonraki dönemlerde eğitimde ve aktüel fetva konularında bu kaynaklardan daha fazla yararlanmak için üzerlerine şerh ve haşiyeler yazılmıştır. Bu tür çalışmalarda çoğu zaman temel kabul edilen eserlerdeki bilgiler ayniyle savunulmuş ve kendi dönemlerine bunları uyarlamak için yoğun bir çaba sarf edilmiştir. Bazı fâkihler ise bunların bir kısmına eleştirel yaklaşımlarda bulunmuş ve onlara reddiyeler yazmıştır. Bu hukukçulardan birisi -Osmanlı’nın yükselme döneminde yaşayan ve şeyhülislamlık görevinde de bulunmuş olan- Kemalpaşazâde (İbn Kemal)’dir. Birçok alanda önemli eserler ortaya koyacak kadar büyük bir birikime sahip olan İbn Kemal, fıkhî meselelere yaklaşımında da kendine mahsus bir bakış açısına sahiptir. Bundan dolayı teliflerinde mevcut fıkhî bilgiyi vermek ve açıklamakla kalmamış, klasik Hanefî geleneğine reddiye niteliğindeki tenkitleriyle de temayüz etmiştir. Hanefî literatüründe önemli bir yeri olan özelde Vikâye ile şerhi Şerhu’l-Vikâye’ye ve genelde klasik anlayışla yazılan metinlerin şekline ve muhtevasına itirazlar yapmıştır. Bu eleştiriler muvacehesinde el-Islâh adlı çalışmasıyla yeni bir metin oluşturma çabasına girmiş ve bu eserini el-Îzâh fî şerhi’l-Islâh adlı kitabıyla da şerh etmiştir. Böylece Hanefî literatüründe temel kaynak kabul edilen eserlerin ibarelerini ve aktardığı bilgileri salt doğru olarak kabul etmemiş ve eleştirel yaklaşımlarda bulunarak bu alanda çığır açmıştır. Onun bu tenkitleri fukahâ tarafından değerlendirilerek, kısmî eleştiriler yapılmış ve bu da fıkha yeni bakış açıları getirerek fıkhın daha da zenginleşmesine katkıda bulunmuştur. Bu çalışmada Kemalpaşazâde’nin bu iki eserinde klasik Hanefî geleneğine eleştirel yaklaşımları ve buna yönelik değerlendirmeleri ele alınacaktır.

Fiqh works have been written in order to find answers to the questions that society needs and to provide solutions to existing problems, at the time they were written. In the following periods, annotations were written on them in order to benefit more from these sources in education and current fatwa issues. In such studies, the information in the works, which are often considered basic, has been defended in kind and an intense effort has been made to adapt them to their own periods. Some faqihs, on the other hand, made critical approaches to some of them and wrote refutations to them. One of these lawyers is Kemalpashazade (İbn Kemal), who lived during the rise of the Ottoman Empire and also served as a sheikh ul-Islam. Ibn Kemal, who has a great knowledge to produce important works in many fields, also has a unique perspective in his approach to fiqh issues. For this reason, he not only gave and explained the existing fiqh information in his works, but also distinguished himself with his criticisms of rejection of the classical Hanafi tradition. He made objections to Viqaya and its commentary, Sherhu'l-Viqaya in particular, which have an important place in Hanafi literature, and to the form and content of texts written with a classical understanding in general. In response to these criticisms, he tried to create a new text with his work el-Islah and he commented on this work with his book el-Izah fî sherhi'l-Islah. Thus, he did not accept the phrases of the works, which are accepted as the main source in Hanafi literature, and the information he conveyed as purely correct, and made a breakthrough in this field by making critical approaches. These criticisms of his were evaluated by the faqihs and necessary criticisms were made and this contributed to the enrichment of fiqh by bringing new perspectives to fiqh. In this study, Kemalpashazade's critical approaches to the classical Hanafi tradition in these two works and his evaluations on it will be discussed.