ULUSLARARASI KEMALPAŞAZÂDE (İBN KEMAL) SEMPOZYUMU, Ankara, Türkiye, 14 Haziran 2022, cilt.2, ss.117-139, (Tam Metin Bildiri)
Fıkhî eserler, kaleme alındığı dönemde genellikle
toplumun ihtiyaç duyduğu sorulara cevap bulmak ve mevcut problemlere çözüm
getirmek gayesiyle telif edilmiştir. Sonraki dönemlerde eğitimde ve aktüel
fetva konularında bu kaynaklardan daha fazla yararlanmak için üzerlerine şerh
ve haşiyeler yazılmıştır. Bu tür çalışmalarda çoğu zaman temel kabul edilen
eserlerdeki bilgiler ayniyle savunulmuş ve kendi dönemlerine bunları uyarlamak
için yoğun bir çaba sarf edilmiştir. Bazı fâkihler ise bunların bir kısmına eleştirel
yaklaşımlarda bulunmuş ve onlara reddiyeler yazmıştır. Bu hukukçulardan birisi
-Osmanlı’nın yükselme döneminde yaşayan ve şeyhülislamlık görevinde de bulunmuş
olan- Kemalpaşazâde (İbn Kemal)’dir. Birçok alanda önemli eserler ortaya
koyacak kadar büyük bir birikime sahip olan İbn Kemal, fıkhî meselelere
yaklaşımında da kendine mahsus bir bakış açısına sahiptir. Bundan dolayı teliflerinde
mevcut fıkhî bilgiyi vermek ve açıklamakla kalmamış, klasik Hanefî geleneğine
reddiye niteliğindeki tenkitleriyle de temayüz etmiştir. Hanefî literatüründe
önemli bir yeri olan özelde Vikâye ile şerhi Şerhu’l-Vikâye’ye ve
genelde klasik anlayışla yazılan metinlerin şekline ve muhtevasına itirazlar
yapmıştır. Bu eleştiriler muvacehesinde el-Islâh adlı çalışmasıyla yeni
bir metin oluşturma çabasına girmiş ve bu eserini el-Îzâh fî şerhi’l-Islâh
adlı kitabıyla da şerh etmiştir. Böylece Hanefî literatüründe temel kaynak
kabul edilen eserlerin ibarelerini ve aktardığı bilgileri salt doğru olarak
kabul etmemiş ve eleştirel yaklaşımlarda bulunarak bu alanda çığır açmıştır. Onun
bu tenkitleri fukahâ tarafından değerlendirilerek, kısmî eleştiriler yapılmış
ve bu da fıkha yeni bakış açıları getirerek fıkhın daha da zenginleşmesine
katkıda bulunmuştur. Bu çalışmada Kemalpaşazâde’nin bu iki eserinde klasik Hanefî
geleneğine eleştirel yaklaşımları ve buna yönelik değerlendirmeleri ele
alınacaktır.
Fiqh works have been written in order to find
answers to the questions that society needs and to provide solutions to
existing problems, at the time they were written. In the following periods,
annotations were written on them in order to benefit more from these sources in
education and current fatwa issues. In such studies, the information in the
works, which are often considered basic, has been defended in kind and an
intense effort has been made to adapt them to their own periods. Some faqihs,
on the other hand, made critical approaches to some of them and wrote
refutations to them. One of these lawyers is Kemalpashazade (İbn Kemal), who
lived during the rise of the Ottoman Empire and also served as a sheikh
ul-Islam. Ibn Kemal, who has a great knowledge to produce important works in
many fields, also has a unique perspective in his approach to fiqh issues. For
this reason, he not only gave and explained the existing fiqh information in
his works, but also distinguished himself with his criticisms of rejection of
the classical Hanafi tradition. He made objections to Viqaya and its
commentary, Sherhu'l-Viqaya in particular, which have an important place in
Hanafi literature, and to the form and content of texts written with a
classical understanding in general. In response to these criticisms, he tried
to create a new text with his work el-Islah and he commented on this work with
his book el-Izah fî sherhi'l-Islah. Thus, he did not accept the phrases of the
works, which are accepted as the main source in Hanafi literature, and the
information he conveyed as purely correct, and made a breakthrough in this
field by making critical approaches. These criticisms of his were evaluated by
the faqihs and necessary criticisms were made and this contributed to the
enrichment of fiqh by bringing new perspectives to fiqh. In this study,
Kemalpashazade's critical approaches to the classical Hanafi tradition in these
two works and his evaluations on it will be discussed.