AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİMDE YAPAY ZEKA VE ÖĞRETENİN ROLÜ


Kaya M.

INCES-25, Antalya, Türkiye, 1 - 04 Mayıs 2025, sa.74481, ss.153-154, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.153-154
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zeka insan bilişini algılayabilen, akıl yürütebilen, kavrayabilen, anlamlandırabilen, genelleştirebilen, çıkarımda bulunabilen, öğrenebilen, aynı anda birden fazla işi başarıyla gerçekleştirebilen (Gondal, 2018, s.1), bir anlamda insan zekasını taklit edebilen bilişim teknolojisidir. Dünyanın dijital dönüşüm ve paradigma değişimi yaşadığı bu çağda, eğitim sistemleri ve paradigması da değişmektedir. Uzaktan eğitim insan-makine etkileşimlerine bağlıdır, bu nedenle eğitim sorunlarını ele almak için yapay zeka tekniklerinin kullanılmasını gerekli kılmaktadır (Mansor & Tengku, 2008). Yapay zeka, yüz yüze eğitimde bulunmayan farklı yöntemler sunarak eğitim seviyesini geliştirmiştir (Fan, Luyi ve Pengcheng, 2022, s. 7893). Bu doğrultuda, bu çalışmada, yapay zeka ve uzaktan eğitim konusuna, uzaktan eğitimde kullanılan teknoloji bağlamında değişen öğreten rolü vurgulanmak istenmektedir. Yapay zeka, “akıllı öğretim sistemleri ve akıllı işbirlikçi öğrenme sistemleri kullanarak uzaktan eğitimi desteklemekte ve birçok alanı entegre etmek için disiplinler arası bir yaklaşım gerektirmektedir” (Sdenka Zobeida, Kejiang ve Xinyun, 2023, s. 2). Bu nedenle öğretenin yeni roller üstlenmesi gerekmektedir. Örneğin, yapay zekanın makine öğrenimi, derin öğrenme gibi yetenekleri sayesinde, eğitim platformu aracılığıyla öğrenenlerin ihtiyaçlarına yanıt verme yeteneği sağladığından, öğretenlerin de karar verme hızına katkıda bulunmaktadır (Patricia & Joan, 2024). Sistemin ve müfredatın, derslerin tasarımı öğreten tarafından yapılacağı için burada yapay zeka sadece bir araç olacaktır. Derslere ait konu, içerik, materyal tasarımları ve kullanılacak olan teknolojilerin seçimi öğreten tarafından gerçekleştirilecektir. Son dönemde yapay zeka ile son bulacak olan meslek grupları içinde öğretmenlik mesleğinin de yer aldığı görülmektedir. Hatta Avrupa’da öğretmensiz okul sistemine geçtiğini duyuran kurumlar bulunmaktadır. Bunun aksine; ülkemizde bir sürü kurum ve kuruluş tarafından “eğitimcilere yapay zeka araçlarını kullanma eğitimleri” verilmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada alanyazında yapılan çalışmalara dayanarak yapay zeka çağında açık ve uzaktan eğitimde öğretenin değişen rolüne değinilmek istenmektedir