DİJİTAL OYUNLARDA ANNELİK -BABALIK TEMSİLLERİ VE TOPLUMSAL CİNSİYET MESELESİ: MOTHER SIMULATOR: FAMILY LIFE ÖRNEĞİ


Creative Commons License

EZGİN AĞILLI S.

Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt.21, sa.Cumhuriyetin 100. Yılı Özel Sayısı, ss.919-943, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 21 Sayı: Cumhuriyetin 100. Yılı Özel Sayısı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.35408/comuybd.1345308
  • Dergi Adı: Yönetim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.919-943
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

20. yüzyıldan itibaren dijital oyun endüstrisi oldukça gelişmiştir. Dijital oyun oynama kültürü çocuklar arasında yaygınlaşmıştır ve internet çocuklar için oyun mecraları haline gelmiştir. Ancak çocuklar oyun oynarken sadece eğlenmekle kalmamaktadır, çoğu zaman dijital oyunların verdiği mesajları alımlamaktadırlar. Dijital oyunlarla ilgili birçok araştırmaya rastlanmakla birlikte, toplumsal cinsiyetin merkezinde yer alan annelik ve babalık kimliği meselesi özelinde yapılan çalışmalara pek rastlanılmamaktadır. Annelik ve babalık ise ayrıca üzerine çalışılması ve düşünülmesi gereken bir konudur. Bu nedenle bu çalışmanın odağında annelik ve babalık meselesi yer almaktadır. Çalışmanın asıl amacını, Mother Simulator: Family Life dijital oyununda annelik imgesinin nasıl yansıtıldığını ve anneliğin nasıl yeniden üretildiğini ortaya çıkarmak oluşturmakla beraber babalığın nasıl temsil edildiğinin de izlerini sürmek ve ebeveynlik pratikleri üzerinden toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin nasıl yeniden üretildiğini incelemektir. Bu araştırmada nitel yöntemlerden faydalanılmıştır. Mother Simulator: Family Life dijital oyunu örneklem olarak belirlenmiştir. Böylece Mother Simulator: Family Life dijital oyunu görüntüleri, fragmanı, hakkında kısmı, kullanıcı yorumları betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Sonuç olarak annelik kimliği, anne karakteri üzerinden, ataerkil kültüre uygun ev işleri ve çocuk bakımı gerçekleştiren, eşine hizmet eden bir biçimde yansıtılmıştır. Oyunun anneliği özellikle de beyaz, orta sınıf kadınları tanımlayan “ideal” ve “yoğun” anneliği yeniden inşa ettiği görülmüştür. Babalığın ise “geleneksel babalık” modeline uygun bir biçimde yeniden üretildiği ile karşılaşılmıştır. Ayrıca çocukların “anneliği öğrendim”, “anne gibi hissettim” benzeri yorumlarından bireylerin geleneksel toplumsal cinsiyet normlarına göre belirlenmiş rolleri içselleştirmelerinde Mother Simulator: Family Life dijital oyununun etkili bir yönü olduğu anlaşılmıştır.
Since the 20th century, the digital game industry has developed considerably. The culture of playing digital games has become widespread among children and the internet has become a gaming medium for children. However, children are not only having fun while playing games, they are often influenced by the messages given by digital games. Although there are many studies on digital games, there are not many studies on the issue of motherhood and fatherhood identity, which is at the centre of gender. Motherhood and fatherhood are also a subject that needs to be studied and thought about. The main aim of the study is to reveal how the image of motherhood is reflected and how motherhood is reproduced and to trace how fatherhood is represented and to analyse how gender inequality is reproduced through parenting practices in the digital game called Mother Simulator: Family Life. Qualitative methods were utilised in this research. Mother Simulator: Family Life digital game was selected as the sample. Thus, Mother Simulator: Family Life digital game images, trailer, about section, user comments were evaluated by descriptive analysis method. As a result, the identity of motherhood is reflected through the mother character in a way that performs housework and childcare in accordance with the patriarchal culture and serves her husband. It was observed that the play reconstructed motherhood, especially the “ideal” and “intensive motherhood” that defines white, middle class women. It was also observed that fatherhood was reproduced in accordance with the “traditional fatherhood” model. In addition, Mother Simulator: Family Life digital game was found to be an effective game example for individuals to internalise the roles determined according to traditional gender norms from the comments of children such as "I learned motherhood" and "I felt like a mother".