ARAP ŞAİRİ MÜTENEBBÎ’DE ÜÇ MAHARET: TEŞBİH-İ ZIMNÎ, HAYAL VE HİKMET


Creative Commons License

Arslan A.

Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.192-212, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Klasik Arap şiiri denildiğinde ilk akla gelen isim kuşkusuz büyük Arap şairi Ebû Tayyîb el-Mütenebbî’dir (öl. 354/965). Şiirlerinde işlediği temalarında söz sanatlarını ustaca kullanarak şairliğine zaman üstü bir hüviyet kazandırmıştır. Mütenebbî’nin divanına bakıldığında onun ustalığının üç hususta yoğunlaştığı görülmektedir. Birincisi; şair, teşbih türleri içerisinde en güzeli olarak kabul edilen zımnî teşbihte mükemmel örnekler sunmuştur. Bu tür teşbihlerle şair sadece edebi gücünü değil aynı zamanda akli muhakeme ve kıyas yeteneğini de yansıtmış olmaktadır. İkincisi; şiirin olmazsa olmazı sayılan hayali öğeler, onun şiirlerinde hayranlık uyandıracak seviyede kullanılmıştır. Şair, aktarmak istediği olay ve olguları dinleyicisinin hayalinde kalıcı bir şekilde sahnelendirmektedir. Üçüncüsü ise Mütenebbî’nin çalkantılı ve maceralarla dolu hayatının özü olan tecrübelerini tüm insanlığa mal olacak şekilde edebi forma aktarabilmesidir. Bu da onun şiirlerinde hikmet olarak tezahür etmiştir. Bu çalışmada şairin divanında öne çıkan bu üç meziyet ele alınmıştır. Her üç hususta divanda pek çok örnek bulunduğu için ister istemez sınırlı sayıda şiirle yetinilmiştir.
When it comes to classical Arabic poetry, the first name that comes to mind is undoubtedly the great Arab poet Abu Tayyîb al-Mutanabbi (d. 354/965). He has given his poetry an timeless identity by skillfully using the art of rhetoric in the themes he handles in his poems. Looking at Mutanabbi's divan, it is seen that his mastery focuses on three issues. First one; The poet provided excellent examples of implied similitude, which is considered to be the most beautiful of the similes. With such similes, the poet reflects not only his literary power but also his mental reasoning and his ability to compare. Latter; Imaginary elements, which are considered indispensable for poetry, were used in his poems at an admirable level. The poet permanently staged the events and facts he wants to convey in the imagination of his audience. The third is that Mutanabbi's experiences, which are the essence of his turbulent and adventurous life, can be transferred into literary form at a cost to all humanity. This manifested as wisdom in his poems. In this study, these three virtues that stand out in the poet's divan are discussed. Since there are many examples on all three issues on the sofa, inevitably, a limited number of poems is contented.