Yiyecek İçecek İşletmelerinde Çatışma: Alaylı-Mektepli Aşçılar Çatışıyor Mu?


Creative Commons License

TEMİZKAN R., ÇITAK B.

İşletme Araştırmaları Dergisi, cilt.16, sa.3, ss.1954-1973, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 16 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.20491/isarder.2024.1894
  • Dergi Adı: İşletme Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1954-1973
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç – Literatür incelendiğinde, günümüzde aşçılık ve gastronomi bölümlerinin sayısının artmasıyla birlikte aşçılık mesleğinde eğitimli aşçıların sayısında önemli derecede bir artışın olduğu görülmekte ve dolayısıyla alaylı ustalardan eğitimli aşçılara doğru bir geçiş sürecinin yaşandığı söylenebilmektedir. Bu durumun sonucu olarak sektörde alaylı-mektepli çatışması görülmeye başlanmıştır. İlgili alan yazın incelemesi sonucunda alaylı-mektepli çatışmasını ele alan başka bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenle çalışmanın temel amacı, yiyecek –içecek işletmelerindeki alaylı-mektepli çatışmasının saptanmasıdır. Bununla birlikte, çatışmanın ne sıklıkla yaşandığının belirlenmesi, sebeplerinin ve sonuçlarının ortaya konulması da çalışmanın diğer alt amaçları arasındadır. Yöntem – Çalışma, 9 alaylı ve 9 mektepli olmak üzere 18 aşçı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel yöntem benimsenmiş olup veriler katılımcılardan görüşme tekniğiyle elde edilmiştir. Katılımcılardan elde edilen verilerin analiz edilmesi için Maxqda nitel analiz programından yararlanılmıştır. Bu kapsamda çalışmada içerik amalizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Bulgular – Verilerin analizi sonucunda; çatışmanın aşçılar arasında genellike yaşanan bir durum olduğu ve pratik, teorik, teknik, tecrübe farklılığı ve mesleğe yönelik bakış gibi ana konular etrafında yaşandığı, kök sebeplerinin ise; ego, baskı-engellenme, kendini ispatlama çabası, etik konular, ön yargı-iletişim eksikliği, kıskançlık ve beğenilmeme-yetersiz görme olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca, çatışmanın her iki grup içinde olumsuz sonuçlar doğurduğu ve bu olumsuz sonuçların ise; işten ayrılma, mesleği bırakma, iş tatminsizliği ve tükenmişlik olduğu saptanmıştır. Tartışma – Çatışma yiyecek-içecek sektöründe hem işgören hem de işletmeler için için ciddi sorunlara yol açabilmektedir. Bu nedenle çatışmanın anlaşılması ve çözülmesi oldukça önemlidir. Bu anlamda çalışma, alaylı-mektepli aşçılar arasındaki çatışmasının derinlemesine anlaşılmasına ve sektördeki iş yerlerindeki dinamiklerin daha iyi yönetilmesine yardımcı olacak bilgilerin sağlanması adına ilgili alanyazına katkı sağlamaktadır.
Purpose – When the literature is examined, it is seen that with the increase in the number of cookery and gastronomy departments today, there has been a significant increase in the number of educated cooks in the cookery profession, and therefore it can be said that there is a transition from selfeducated to educated chefs. As a result of this situation, the conflict between self-educated and educated chefs has started to be seen in the sector. As a result of the relevant literature review, no other study was found that addressed the conflict between the self-educated and the educated chefs. Therefore, the main purpose of the study is to determine the conflict between self-educated and educated chefs in food and beverage businesses. In addition, determining how often the conflict occurs, revealing its causes and consequences are among the other purposes of the study. Design/methodology/approach – The study was conducted with 18 chefs, including 9 self-educated and 9 educated chefs. The study adopted a qualitative method, and data were obtained from participants through interviews. Maxqda qualitative analysis software was used to analyze the data obtained from the participants. In this context, content analysis and descriptive analysis were used in the study. Findings – As a result of the data analysis, it was concluded that conflicts are generally common and revolve around main topics such as practical, theoretical, technical, experience differences, and perspectives on the profession. The root causes of these conflicts were identified as ego, pressureobstruction, efforts to prove oneself, ethical issues, prejudice-lack of communication, jealousy, and being disliked-considered inadequate. Additionally, it was found that the conflict had negative outcomes for both groups, including job resignation, leaving the profession, job dissatisfaction, and burnout. Discussion – Conflicts can lead to serious problems for both employees and businesses. Therefore, understanding and resolving these conflicts is crucial. In this regard, the study contributes to the relevant literature by providing insights that will help in the in-depth understanding of the selfeducated- educated conflict and better management of workplace dynamics in the industry.