Purpose - Nowadays, by the new opportunities that have emerged with the developments in
technology and communication, consumers can access the information they need more easily and
quickly. As a result, the number of conscious consumers in the society has increased and the
changes of purchasing behavior of consumers have occurred. By keeping up with this change,
businesses have sought new ways to interact with consumers. As a result of this search, digital
marketing offers new ways for businesses to reach consumers. As a rising method in the digital
marketing era, content marketing is used more and more by businesses. In this study, the content
marketing that is a new trend rising in the historical process, the channels of content marketing
and its importance for businesses will be analyzed.
Designmethodologyapproach – Qualitative research method is used in this study. In the context
of the study, different sources in the historical development of content marketing and new
communication channels using with today’s developing technology are examined.
Result – With the results of the study, nowadays the content marketing is used more effectively
and efficiently in digital environment through new channels though it is very old concept.
Discussion – In line with the results obtained, it is predicted that businesses should use more
intensely content marketing -which is a rising trend to retain existing customers and gain new
customers in an increasingly competitive environment. Moreover, it is important for businesses
to prefer content sharing channels that are compatible with the target audience.
Amaç – Günümüzde teknoloji ve iletişim alanındaki gelişmeler ile ortaya çıkan yeni olanaklar
sayesinde tüketiciler ihtiyaç duydukları bilgiye daha kolay ve hızlı ulaşabilmektedirler. Bunun
sonucunda toplumda bilinçli tüketicilerin sayısı artmış ve tüketicilerin satın alma davranışlarında
değişmeler meydana gelmiştir. İşletmeler de bu değişime ayak uydurarak tüketiciler ile etkileşim
halinde olmak için yeni yöntemler arayışına girmişlerdir. Dijital pazarlama bu arayışın bir sonucu
olarak işletmelerin tüketicilere ulaşması için yeni yöntemler sunmaktadır. Dijital pazarlama
çağında yükselen bir yöntem olarak içerik pazarlaması işletmeler tarafından her geçen gün daha
fazla kullanılmaktadır. Bu çalışmada, yeni bir trend olarak içerik pazarlamasının tarihsel süreç
içerisinde yükselişi, içerik pazarlamasının kanalları ve işletmeler açısından önemi ortaya
konmaya çalışılacaktır.
Yöntem – Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında içerik
pazarlamasının tarihsel gelişimi içinde farklı kaynaklar incelenmiş ve günümüzde gelişen
teknoloji ile birlikte kullanılan yeni iletişim kanalları incelenmiştir.
Bulgular – Çalışma sonucunda içerik pazarlamasının çok eski bir kavram olmasına rağmen
günümüzde dijital ortamda yeni kanallar aracılığıyla daha etkin ve verimli kullanıldığı
görülmüştür.
Tartışma – Elde edilen sonuçlar doğrultusunda işletmelerin artan rekabet ortamında mevcut
müşterileri elde tutmak ve yeni müşteriler kazanmak için yükselen bir trend olan içerik
pazarlamasını daha yoğun kullanmaları gerektiği öngörülmüştür. Ayrıca, hedef kitle ile uyumlu
içerik paylaşım kanallarını tercih etmeleri işletmeler açısından önem arz etmektedir.