ÖĞRETMENLERİN DUYGUSAL EMEK SÜREÇLERİNE YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

Evkaya C.

THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES, cilt.Year: 16 - Number: 94, ss.71-84, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Year: 16 - Number: 94
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.29228/jasss.68786
  • Dergi Adı: THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: CAB Abstracts, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database, Veterinary Science Database
  • Sayfa Sayıları: ss.71-84
  • Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Duygusal emek kavramı, çalışanların duygularını yaptığı işin bir parçası gibi yönetmesi gerektiği görüşüne dayanmaktadır. İşini yaparken duyguların yönetilmesi veya hissedilmeyen duygularının gösterimi günümüzde istihdamın büyük kısmını içinde barındıran hizmet sektöründe bir kural haline gelmiştir. Çalışanlardan müşterileriyle ve mesai arkadaşlarıyla olan ilişkilerinde güler yüzlü, kibar ve samimi olmaları beklenmektedir. Bu beklenti çalışanları hissetmedikleri duyguları yüzeysel veya derinden rol yaparak yansıtmaya zorlamaktadır. Duygusal emek kavramına yüklenilen “ekonomik değer”, kavramı örgütsel davranış değişkeninlerinin belirleyicisi yapmıştır. Bu araştırmanın amacı, duygusal emek eğilimini öğretmenler açısından incelemek ve yüzeysel, derinden rol yapma ve doğal duygu boyutlarıyla değerlendirebilmektir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseniyle yürütülmüş olan bu çalışmanın verileri, yüz yüze görüşme yoluyla yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma kapsamında İstanbul ili Pendik ve Tuzla ilçelerinde farklı derecelerdeki okullarda görev yapmakta olan 19 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler nitel araştırma yöntemleri doğrultusunda kodlanarak temalar altında toplanmış ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Öğretmenlerinin duygusal emeğe yönelik görüşleri literatürden hareketle “yüzeysel rol yapma, derinden rol yapma ve doğal duygular” kategorileri altında incelenmiştir. Araştırmanın bulgularından elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda öğretmenlerin önemli bir kısmı, duygusal emek gösteriminde öne çıkan duygularında yüzeysel rol yapmayı tercih etmektedir. Öğretmenlerin diğer kısmı ise duygularını derinden rol yapma ve doğal duygular yoluyla sergilemektedirler