Bu derleme makalesi, “kıyamet sonrası senaryolar” ve “distopya” temalarının seramik sanatındaki yansımalarını inceleyerek, bu kavramların estetik ve kavramsal uygulamalara etkilerini ortaya koymaktadır. Farklı kültürlerden on seramik sanatçısının – Bouke de Vries, Barnaby Barford, Jenny Orchard, Shary Boyle, Virgil Ortiz, Walter McConnell, Kim Simonsson, Johnson Tsang, Stephanie Kilgast ve Ronit Baranga – eserlerini temel alan çalışma, bu temaları ekolojik, teknolojik, sosyal, kültürel, ekonomik, estetik, biyolojik, etik, tarihi ve varoluşsal boyutlarda ele almaktadır. Nitel araştırma metodolojisiyle gerçekleştirilen görsel-biçimsel analizler, seramik sanatçılarının bu temaları yenilikçi biçimlerde işlerken çağdaş toplumdaki sorunlara dikkat çektiklerini göstermektedir. Bulgular, seramik sanatının benzersiz malzeme özellikleri ve teknik esnekliğiyle toplumsal ve sanatsal sorumluluklara hitap ettiğini ortaya koymaktadır. İncelenen sanatçılar, seramik formları kullanarak alternatif dünyalar inşa etmekte ve yerleşik normları sorgulayan süreçleri tasvir etmektedirler. Bu sanatçıların vurguladığı zorlukların incelenmesi, toplumsal farkındalık ve eleştirel düşüncenin gelişimine katkı sağlamaktadır. Sonuç olarak, çalışma seramik sanatı ile distopik edebiyat arasındaki etkileşimi vurgulayarak, sanatsal ifade ve toplumsal anlatıların yorumlanması için yeni yollar açmaktadır.
This review article examines the incorporation of "post-apocalyptic scenarios" and "dystopian" themes in ceramic art, elucidating their impact on aesthetic and conceptual practices. The study analyzes works by ten ceramic artists from diverse cultural backgrounds, Bouke de Vries, Barnaby Barford, Jenny Orchard, Shary Boyle, Virgil Ortiz, Walter McConnell, Kim Simonsson, Johnson Tsang, Stephanie Kilgast, and Ronit Baranga, who address these themes across ecological, technological, social, cultural, economic, aesthetic, biological, ethical, historical, and existential dimensions. Visual and formal analyses conducted through qualitative research methodologies demonstrate that ceramic artists not only employ these themes in innovative ways but also draw attention to multifaceted issues in contemporary society. Findings indicate that ceramic art, with its unique material properties and technical versatility, addresses both societal and artistic responsibilities in representing dystopian and post-apocalyptic scenarios. The examined artists utilize ceramic forms to construct alternative worlds and depict processes that challenge established norms. The investigation of challenges highlighted by these artists contributes to the development of social awareness and critical thinking. Consequently, this study emphasizes the dynamic interaction between ceramic art and dystopian literature, establishing new pathways for interpreting both artistic expression and societal narratives.