Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, cilt.3, sa.2, ss.147-153, 2020 (Hakemli Dergi)
Türev tabanlı öğrenme algoritmalar ile ele alınan problemin doğasına bağlı olarak eğitim uzun zaman almaktadır. Aşırı öğrenme makine-leri (AÖM) bu bağlamda önemli ölçüde bir açılım getirmiştir. AÖMler, girdi-çıktı eğitim verilerinin mevcut olduğu problemler için yine-lemeli algoritmalara kıyasla çok hızlı öğrenme sağlayabilmektedir. AÖMlerin en belirgin sakıncası, bazı ağ parametrelerinin rastgele atanmasıdır. Bu nedenle, bu sakıncanın önlenmesi için çalışmalar devam etmektedir. Bu bağlamda, 2016 ve 2018 yıllarında sırasıyla çok katmanlı aşırı öğrenme makinesi (ÇK-AÖM) ve çekirdek tabanlı çok katmanlı aşırı öğrenme makinesi (ÇK-ÇAÖM) yapıları geliştirilmiştir. Bu makalede, bu iki yeni çok katmanlı AÖM yapılarının başarımı rüzgar hızı tahmini problemi üzerinde incelenmiştir. Bahse konu ağların yapısal ve eğitim parametrelerinin farklı değerleri için ağ eğitim algoritmaları çok kez çalıştırılarak elde edilen sonuçlar istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Bu istatistiksel verilere dayalı olarak, her bir ağın üstün ve sakıncalı tarafları belirlenmiştir.