E-Learning and E-Exams: Examination of Learners’ Perspectives Concerning the Authentication Methods in Online Assessment Processes


BOZKURT A., UÇAR H.

Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.2, pp.745-755, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Online exams together with the online learning environments in distance education become prevalent. Even though authentication methods increase online exam security, these methods contain sensitive processes because they require using biometric/ personal information and personal items of the learners. Therefore, authentication in online exams should be further explored. Within this context, the current study aimed to examine the authentication methods that can be utilized in online exams through online learners’ viewpoints. A cross-sectional survey design was used for this study. The study was conducted with a sample of 186 total students to find the most reliable online exam authentication method according to online learners. The results showed that online learners thought biometric and informationbased authentication methods were more reliable than other methods. However, it was found that most of the online learners are hesitant about the reliability of the authentication methods used in online exams.
Uzaktan eğitimde çevrimiçi öğrenme ortamlarıyla beraber bu ortamlarda yapılan sınavlar dayaygınlaşmaktadır. Kimlik doğrulama yöntemleri çevrimiçi sınav güvenliğini arttırmasına rağmen,öğrenenlerin biyometrik/kişisel bilgilerinin ve kişisel nesnelerin kullanılmasından dolayı hassas süreçleriiçermektedir. Bundan dolayı çevrimiçi sınavlarda kullanılan kimlik doğrulama yöntemlerinin daha fazlaincelenmesine yönelik bir ihtiyaç vardır. Bu bağlamda bu çalışmada uzaktan öğrenenlerin bakış açısıylaçevrimiçi sınavlarda kullanılabilecek kimlik doğrulama yöntemlerine ilişkin öğrenen görüşleriincelenmiştir. Kesitsel tarama modelinde 186 uzaktan öğrenenle gerçekleştirilen bu çalışmada çevrimiçisınavlarda hangi kimlik doğrulama yöntemlerinin daha güvenilir bulunduğuna ilişkin soruya yanıtaranmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcıların biyometrik ve bilgi tabanlı kimlik doğrulamayöntemlerini daha güvenilir bulduğu yönünde görüş bildirdikleri belirlenmiş; ancak çevrimiçi sınavlardayapılan bu tür kimlik doğrulama yöntemlerine karşı güven konusunda kararsızların yüzdesinin de çokolduğu görülmüştür.